Teatteriarvio | Absurdi tragikomedia on viiltävän ajankohtainen – "Tomi Alatalon mieletön ajattelumonologi iskee kuin pyörremyrsky"

Teatteriarvio: Samuel Beckett kirjoitti näytelmän Huomenna hän tulee jo vuonna 1949, mutta aika ei sitä ole latistanut.

Irlantilaisen Samuel Beckettin (1906–89) kirjoittamat romaanit, runot, näytelmät ja novellit ovat minimalistia. Hänen pääteoksensa Huomenna hän tulee, jota on esitetty myös nimellä Godota odottaessa, sai Pariisissa ensi-esityksensä vuonna 1953 ja se nähtiin jo seuraavana vuonna Suomen Kansallisteatterissa. Siitä pitäen se on palannut yhä uudelleen teattereiden ohjelmistoon.

Näytelmä ei ole katsojalle helpoimpia: siinä ei tapahdu näennäisesti juuri mitään. Kaksi kulkuria, Vladimir (Martti Suosalo) ja Estragon (Mika Nuojua) odottavat päivästä ja kuukaudesta toiseen salaperäistä herra Godota. Välillä he saavat viestin; pojan ääni (Voitto Maasola) kertoo, että huomenna hän tulee.

Vaihtelua odottavien elämään luovat ohikulkumatkalla olevat Pozzo (Ville Majamaa) ja hänen alamainen kantajansa Lucky (Tomi Alatalo). Pozzo on kuin hirmuhallitsija, hän pitää Luckyn kaulassa hirttosilmukkaa ja kuljettaa tätä kuin orjaa kantamassa hiekalla täytettyä matkalaukkuaan. Tätä katsoessa tulee etsimättä mieleen kansa, jonka yllä hirttosilmukka kiristyy.

Beckett kirjoitti näytelmänsä ranskaksi ja siitä on tehty useita käännöksiä, monet englannista. Reita Lounatmaan uusi, hieno suomennos on tehty ranskasta ja se toimii erinomaisesti.

Pentti Kotkaniemi on ohjannut sekä TTT:ssa että TT:ssa, usein hauskoja esityksiä. Televisioon hän on tehnyt lukuisia töitä.

Kotkaniemi on ohjauksessaan hyödyntänyt tietoa, että Chaplin ja Buster Keaton kuuluivat Samuel Beckettin suosikkeihin. Suosalon ja Nuojuan hahmot muistuttavatkin tuttuja kulkureita. Tämä näkyy myös Jani Uljaksen pukusuunnittelussa: Suosalolla on liian pieni takki ja Nuojualla taas liian iso Suosalon housujen kankaasta. Vaihtokauppa on ilmeinen ja lisää tyyliä. Kaikilla näyttelijöillä on päässään mustat knallit.

Uljaksen lavastus on minimalistinen: vain kuivahtanut käkkyräinen puu, joka yllättäen puhkeaa lehteen, ja sen alla istumiseen houkutteleva kivi.

Näytelmä on huikeaa näyttelijäntyön juhlaa. Martti Suosalo ja Mika Nuojua tuovat tekstin aivan uusille ulottuvuuksille. Kahdenkymmenen vuoden yhteistyö Pentti Kotkaniemen myös ohjaamassa Kiviä taskussa- näytelmässä jatkuu tässä saumattomana. Kulkurien välinen syvä ystävyys välittyy katsomoon aitona.

Tomi Alatalon mieletön ajattelumonologi iskee kuin pyörremyrsky ja Ville Majamaa on tutun taidokas.

Tampereen Teatteri

Huomenna hän tulee

Ohjaus Pentti Kotkaniemi

Kirjoittaja Samuel Beckett, Suomennos Reita Lounatvuori

Lavastussuunnittelu Jani Uljas

Pukusuunnittelu Jani Uljas

Valosuunnittelu Jari Sipilä

Äänisuunnittelu Tommi Koskinen

Naamioinnin suunnittelu Kaija Heijari

Rooleissa Mika Nuojua, Martti Suosalo, Ville Majamaa, Tomi Alatalo, Voitto Maasola (pojan ääni)

Tuotanto Turun Kaupunginteatteri, Espoon Kaupunginteatteri, Tampereen Teatteri

Tampereen Teatterin ensi-ilta 8. maaliskuuta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut