Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Onko tämä mies oraakkeli vai kääntyykö Venäjä, Venäjä, Venäjä -ohjelmisto kaupalliseksi riskiksi? – "Päinvastoin, uskon että tämä kääntyy menestykseksi’

Näkökulma: Tampereen Teatterilla on ohjelmistossa kolme Venäjä-näytelmää. Teatterinjohtaja ei pelkää, että ajankohtaisuus muuttuu taloudelliseksi riskiksi.

Teatterinjohtajat yleensä perustelevat ohjelmistovalintojaan ajankohtaisuudella.

Tällä mittarilla Tampereen Teatterin Mikko Kanninen on oraakkeli, ellei jopa nero.

Teatterin kevään ja syksyn ohjelmistosta löytyy kolme Venäjään liittyvää näytelmää suurklassikko Saatana saapuu Moskovaan, Anastasia-musikaali ja Stalin kuolee -komedia.

KanniNen kieltää ennustaneensa ennakolta maailmanpolitiikan tapahtumat.

– Ei tämä kehitys silti kauhean yllättävää ole. Kun Putin ensimmäistä kertaa valittiin Venäjän presidentiksi, niin tuntemissani Pietarin teatteripiireissä päiviteltiin, että mitä tästä seuraa, kun KGB-mies nousee maan johtoon.

Kanninen muistuttaa, että kun diktaattorit raivaavat tietään kohti valtaa, niin yleensä ensimmäisenä suljetaan teattereita. Näin on käynyt Venäjälläkin viimeisten vuosikymmenten aikana.

Ei tämä kehitys silti kauhean yllättävää ole.

Teatterinjohtajan mukaan poikkeuksellisen Venäjä-painotuksen syy ei ole viime vuosien maailmanpolitiikassa, vaan vuosisatojen kulttuurivaihdossa.

– Tätä voi perustella yli 1300 metrin yhteisellä rajalla. Venäläisen kulttuurin vaikutus meidän kulttuuriimme on kiistaton. Vaikka hirmuhallinto on nostanut päätään, niin edelleen voi ja pitää lukea Dostojevskia, kuunnella Rahmaninovia ja fanittaa Pussy Riotia.

Ajankohtaisuudella on myös kääntöpuolensa. Hyökkäyssodasta kantautuvat uutiset ahdistavat ja Venäjää boikotoidaan kaikilla mahdollisilla elämän alueilla. Kanninen ei pelkää, että – ulkopolitiikan hokemaprinsiippiä mukaillen – Venäjä, Venäjä, Venäjä -ohjelmisto muuttuu taloudelliseksi katastrofiksi. Varsinkin ensi syksyn Anastasia on teatterille iso satsaus.

– Päinvastoin, uskon että tämä kääntyy menestytykseksi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kiertävää Anastasia-musikaalia esitetään tällä hetkellä täysille saleille. Tarina nuoresta ja sitkeästä naisesta, joka päihittää totalitaarisen systeemin, vetoaa varmasti.

Kolmessa näytelmässä katse Venäjän suuntaan on vähintäänkin viisto. Ukrainalaissyntyisen Bulgakovin klassikko kuvaa monitasoisen inhorealistisesti elämää 1930-luvun Moskovassa. Anastasiassa ihmiset pakenevat pois kotimaassaan nousevaa diktatuuria ja yrittävät etsiä ulkomailta uutta mahdollisuutta menetettyään aivan kaiken. Stalin kuolee on komedia vallasta sokeutuneen ja ympäriltään ihmiset ajaneen hirmuhallitsijan lopusta.

– Kun Stalin makasi viimeisinä päivinään maassa jo kuoleman kielissä, kukaan ei uskaltanut auttaa häntä. Voi pohtia, eikä Putiniakaan uskalleta tällä hetkellä lähestyä esimerkiksi huonojen uutisten kanssa.

Kannisen mukaan teatterille on juuri nyt luonnollinen tilaus.

– Teatteri muistuttaa meitä niistä yhteyksistä ja monista yhtäläisyyksistä, mitä meillä ihmisten välillä on. Teatteri on kriittistä ja voidaan jopa väittää, että se on länsimaisen demokratian edellytys.