Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pöhinässä on voitava viipyillä – Vuosituhannen vaihteen Tampereen elinkeinopomo palaa visioimaan vanhaa kotikaupunkiaan, tällaisia ovat uudet suunnitelmat

Henkilö: Vuosituhannen vaihteen Tampereen elinkeinojohtaja Juha ”Pöhinä” Kostiainen palaa visioimaan vanhaa kotikaupunkiaan... ja lanseeraa taas kaupunkikehitysverbin.

Kun Juha Kostiainen innostuu, se näkyy ja kuuluu.

Nyt Kostiainen on innostunut.

Vuosituhannen vaihteessa Tampereen kaupungin elinkeinojohtajana ja kaupunginvaltuutettuna (kok.) toiminut Kostiainen pääsee jälleen visioimaan synnyinkaupunkinsa ja pitkäaikaisen kotikaupunkinsa tulevaisuutta.

Jo kymmenkunta vuotta Helsingissä asuneen miehen nykyinen työnantaja YIT on sopinut Finnparkin kanssa Asemakeskuksen alueen suunnittelusta ja kehittämisestä yhdessä. Sopimukseen kuuluvat suunnitteluratkaisujen lisäksi myös toiminnallisen ja kaupallisen konseptin kehittäminen.

– Se on aluetta. johon keskustan painopiste siirtyy. Asemakeskuksen alueesta tulee Tampereen uusi sydän, jos asutaan, työskennellään ja viihdytään, pohtii YIT:llä Asemakeskus-tiimiä vetävä Kostiainen.

Tulevaisuutta visioidaan rinnan asemakaavan teon kanssa. Rautatieaseman ympärille ja osin radan päälle tuleville kansille rakentuva uusi kaupunginosa on Tampereen lähivuosikymmenten suurhankkeita. Kokonaisuudessaan aseman alueen kansille rakennettaviin tornitaloihin on tulossa asuntoja noin 4000–6000 asukkaalle ja edellytykset jopa 10 000 työpaikalle. Euroilla mitattuna koko Asemakeskuksen alue on miljardihanke.

Vanha malli oli se, että kaupungille lähdettiin asioille, jotka pyrittiin hoitamaan mahdollisimman nopeasti, että ehditään kotiin kaffelle. Nyt keskustan pitää houkutella viipyilemään ja juomaan kupposen mukavassa kahvilassa.

– Paine ja vastuu on todella suuri. Kaupunkikuvalliset ja toiminnalliset vaikutukset ovat merkittävät. Jos homma toimii huonosti, siitä kuulee suunnittelijakin varmasti pitkään. Tässä ei myöskään rakenneta kaupunkia neitseelliseen maaperään, vaan arkielämän on sujuttava myös töiden aikana, listaa Kostiainen.

Suunnittelutehtävään kuuluvat muun muassa alueen rakentamisen sijoittelu, rakennustöiden vaiheiden aikataulutus sekä viheralueiden ja kevyenliikenteen reittien sijoittelu.

– Viheralueet ovat tärkeä asia viihtymisen kannalta. Kävely-ympäristön luominen on oleellisen tärkeää. Kaupallisten palvelujen määrä alueella ei ole neliöinä valtavan suuri, mutta niiden on oltava mukana luomassa kiinnostavaa kaupunkiympäristöä esimerkiksi ihmisille, jotka kulkevat areenalle.

Kaupunkien kilpailukyvystä väitellyt hallintotieteiden tohtori lanseerasi vuosituhannen vaihteen kaupunkikeskusteluun termin pöhinä.

Alunperin pörinä-muodossa ollut käsite tarkoitti kaupunkiympäristössä kuhinaa, vilkkautta, aktiivisuutta ja toimeliaisuutta.

Termi liitettiin mieheen niin tiiviisti, että myös diplomi-insinööriksi ja filosofian maisteriksi valmistunut tuolloinen kaukajärveläinen tunnettiin liikanimellä Pöhinä-Kostiainen.

Asemakeskus tarjoaa Kostiaisen mukaan tulevien vuosikymmenten Tampereelle taattua pöhinää, mutta tarjolla on uusi kaupunkikehitysverbi.Pöhinässä on voitava viipyillä.

– Vanha malli oli se, että kaupungille lähdettiin asioille, jotka pyrittiin hoitamaan mahdollisimman nopeasti, että ehditään kotiin kaffelle. Nyt keskustan pitää houkutella viipyilemään ja juomaan kupposen mukavassa kahvilassa, konkretisoi Kostiainen.

Asemakeskuksessa tavoitteena on ”kehittää alueesta erottuva ja urbaani asumisen, työpaikkojen ja kaupallisten palveluiden kokonaisuus, jossa tamperelaiset ja Tampereella vierailevat viihtyvät ja viipyilevät”.

Tampereen kaupungin elinkeinojohtajana vuosina 1997–2001 Kostiainen veti muun muassa Tallipihan uudistusta ja sitä ennen osallistui tamperelaisen terveysteknologian kehitykseen Finn-Medi Oy:n toimitusjohtajana.

Tampereen kaupungilta YIT:hen ja Sitran kautta takaisin nykyiseen kestävästä kaupunkikehityksestä vastaavan johtajan pestiin ja YIT:n johtoryhmään noussut Kostiainen on seurannut Tampereen kehitystä Helsingin-vuosinaankin seurannut tarkasti – ja ylpeänä.

– Tampereen ei tarvitse muuttua suurkaupungiksi, mutta sen pitää näyttää olevansa kansainvälisessä kärjessä asioissa, joissa se päättää olla. Tällaisia voivat olla vaikkapa tutkimuksen, tuotekehityksen ja kulttuurin alat.

Nimen omaan Asemakeskus on näyttämisessä keskeisessä roolissa, korostaa Kostiainen.

– Asemakeskus on Tampereen käyntikortti, joka lisää myös kansainvälistä vetovoimaa. Kansainvälisten osaajien houkuttelu on Tampereen lähivuosikymmenten suuri haaste.