Ensimmäiset vaikuttajamarkkinoinnin opiskelijat aloittavat Tampereen ammattikorkeakoulussa – tätä tuhansien eurojen opinnot pitävät sisällään

Suomen ensimmäinen vaikuttajamarkkinoinnin tutkintokoulutus alkaa tänään Tampereella.

Tampereen ammattikorkeakoulun tiimiyrittäjyyden yksikössä Proakatemian Influender Academyssa aloittaa opintonsa 28 kansainvälistä opiskelijaa, jotka valmistuvat vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisiksi. Kolmen ja puolen vuoden opinnoista valmistutaan tradenomeiksi.

– Aloimme tutkia asiaa ja huomasimme, että maailmassa ei ole vielä tutkintoon johtavaa vaikuttajamarkkinoinnin koulutusta. Samaan aikaan vaikuttajamarkkinointi on ylivoimaisesti nopeimmin kasvava markkinoinnin alalaji, sanoo koulutusvientiyritys Edunation Finlandin perustaja Harri Suominen tiedotteessa.

Koulutus pohjautuu Tampereen ammattikorkeakoulun tiimiyrittäjyyden yksikön Proakatemian pedagogiikkaan, jossa tiimioppiminen ja oman yritystoiminnan pyörittäminen ovat keskiössä.

– TAMKin Proakatemian englanninkielinen tutkinto-ohjelma sopi luontevaksi pohjaksi tälle koulutukselle, kertoo opetussuunnitelmaa valmistellut tiimivalmentaja Hanna Saraketo tiedotteessa.

– Siinä opiskelijat perustavat tiiminä yrityksen ja alkavat pyörittää haluamaansa liiketoimintaa. Bisnekset voivat olla hyvinkin erilaisia ja niitä voi olla useita. Yhdessä valittuihin tavoitteisiin nähden lähdetään kerryttämään tarvittavaa osaamista.Oppiminen perustuu oivaltamiseen ja motivaatioon, joka nousee tiedon tarpeen oikea-aikaisuudesta, omasta tarpeesta ja kiinnostuksesta. Opintojaksot, kuten Future in Digital Business ja Responsibility and Ethics in Business, ohjaavat tekemistä kohti kestävää yrittäjyyttä. Proakatemian visio onkin olla uuden yrittäjyyden esikuva.

Koulutuksesta voi työllistyä paitsi itsenäiseksi vaikuttajaksi, myös vaikuttajamarkkinoinnin muille osa-alueille.

– Monissa isoissa organisaatioissa alkaa olla jo vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoita, mutta harvalla on siihen vielä ammattitutkintoa. Vaikuttajilla on suuri valta ja vastuu, samoin niillä markkinointitoimijoilla, jotka työskentelevät heidän kanssaan, Suominen sanoo.

Influencer Academyn opiskelijat tulevat Filippiineiltä, Nepalista, Sri Lankasta, Thaimaasta ja Intiasta. Ryhmän opinnot huipentuvat vaihtovuoteen Balilla. Yksi koulutukseen osallistuvista on malli, tanssija ja laulaja Joalin Loukamaa, jolla on jo miljoonien yleisö sosiaalisessa mediassa.

Vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisiksi on mahdollisuus opiskella myös TAMKin Proakatemian kotimaisilla tutkinto-opiskelijoilla.

– Proakatemialla on sen 20 vuoden historian aikana monesti innostuttu trendeistä ja lähdetty kokeilemaan bisnestä niiden ympärille. Somemarkkinointia tehtiin jo 2009, sitä ennen frisbeegolffattiin, nyt on gluteenitonta kahvilaa, eSports-valmennusta, vastuullista designia. Vaikuttajamarkkinointiosaaminen voi liittyä näihin kaikkiin tai olla oma bisnesalueensa, Hanna Saraketo sanoo.

Koulutuksen nettisivun mukaan yhteensä 210 opintopisteen ja 3,5 lukuvuoden koulutus maksaa osallistujaa kohti 9 800 euroa lukuvuodelta eli yhteensä lähes 35 000 euroa.

Edit 8.3. kello 15.55: Täydennetty juttua tiedolla koulutuksen hinnasta.

Mainos: Accountor

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut