Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näin kävi kauppa keskustan kolmessa kauppakeskuksessa – Ratinassa yllätyttiin, Koskari kärsi yhdestä puutteesta ja remontin keskellä ollut Tullintori hyötyi areenasta

Talous: Tampereen keskustan kolmessa kauppakeskuksessa uskotaan vilkkaampaan vuoteen.

Tampereen keskustan kauppakeskusten viime vuosi sujui vaihtelevasti. Ratina ja Koskikeskus kasvattivat myyntiään, Tullintorin vuotta leimasi remontti.

Vuonna 2018 avattu kauppakeskus Ratina teki viime vuonna tähänastisen myyntiennätyksensä. Keskuksen kokonaismyynti oli 141 miljoonaa, mikä on 24,2 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Kävijöitä oli viime vuonna 5,7 miljoonaa, kun edellisvuonna heitä oli viisi miljoonaa.

Kauppakeskuspäällikkö Mervi Aholan mukaan vuosi sujui odotettua paremmin.

– Viime vuotta oli hyvin vaikea ennustaa jatkuvasti muuttuneen koronatilanteen vuoksi. Olemme todella tyytyväisiä, että onnistuimme kasvattamaan kävijämääriä kaikista rajoituksista huolimatta, Ahola sanoo.

Ahola kertoo, että liikkeiden vaihtuvuus oli normaalia. Muutama lopetti ja uusia liikkeitä avattiin kymmenen. Ovensa avasivat muun muassa Normal, Synlab ja Pikseli Virtuaalipuisto.

– Liiketilojen kysyntä on kasvanut koko ajan, ja tänä vuonna meille on tullut jo kaksi uutta liikettä, hän sanoo.

Tänä vuonna Ratinassa odotetaan myynnin ja kävijämäärien kasvavan ja tilanteen muutenkin paranevan.

– Toivomme, että tästä vuodesta tulisi kaikille yrittäjille huomattavasti viime vuotta helpompi.

Koskikeskuksessa oli vuonna 2021 3,8 miljoonaa kävijää, kun edellisvuonna kävijöitä oli neljä miljoonaa. Myynti oli viime vuonna 118,7 miljoonaa euroa, mikä oli 23,2 miljoonaa edellisvuotta enemmän.

– Emme valitettavasti pystyneet kehittämään kävijämäärää, keskuspäällikkö Reeta Thure sanoo.

Hän nimeää yhdeksi syyksi ison päivittäistavarakaupan puuttumisen: monessa isossa kauppakeskuksessa sellainen on, Koskikeskuksessa ei.

– Päivittäistavarakaupat ovat viime vuodenkin toimia rajoituksetta ja asiointi on jokapäiväistä ja ruokaa tarvitaan aina. Siihen nähden se, että kävijöissä pikkuisen menetettiin, mutta pystyimme kuitenkin myynnillisesti kasvattamaan, oli minun mielestäni oikein hyvä suoritus.

Lähiympäristön muutoksetkin ovat vaikuttaneet: hotelli Ilveksen remontin myötä hotelliasiakkaat ovat puuttuneet ja raitiotietyömaa haittasi kulkua vielä elokuuhun asti.

Loppuvuosi oli kuitenkin Thuren mukaan hyvä.

– Myynnillisesti tehtiin melkein 20 prosentin kasvu vuoteen 2020 verrattuna ja kävijöissäkin 17 prosentin kasvu. Loppuvuosi meni todella hyvin, Thure iloitsee.

– Meillä oli tosi hyviä avauksia, uusia toimijoita koko alueella ja paljon myös pop up -liikkeitä joulun aikaan.

Viime vuonna Koskikeskukseen avasivat muun muassa Taco Bell, Normal, Espresso House, Clickshoes ja kuplateetä myyvä kahvila QiTea.

Seuraava uusi avaus nähdään maaliskuussa, kun Koskikeskuksessa avaa virolainen keittiötarvikeliike Apelsin. Toukokuussa aukeaa Suomen suurin Nanso-myymälä.

Tämä vuosi näyttää Thuren mukaan muutenkin hyvältä.

– Loppuvuosi meni hyvin ja sama trendi on jatkunut. Tietenkin tämä omikronin tuleminen aiheutti selkeästi kuluttajissa epävarmuutta.

Thuren mukaan tällä hetkellä ollaan edellisvuotta paremmissa kävijäluvuissa. Toiveikkaana odotetaan myös kevättä ja MM-kisoja.

– Uskon, että se tulee elävöittämään kaupunkia ja myös meidän kulmaa.

Tullintorin vuosi 2021 meni remontin merkeissä. Käytännössä koko kauppakeskus oli remonttityömaata, joten esimerkiksi kävijäluvut ovat puutteellisia eikä niitä raportoida. Myöskään viime vuoden myyntiä ei kerrota. Vuokrauspäällikkö Erkka Enomaan mukaan vuosi sujui kuitenkin kohtuullisesti.

– Ehkä yksi huomionarvoinen asia on, että kun areena aukesi ja siellä on ollut tapahtumia, se on näkynyt meillä tosi positiivisesti kävijävirroissa. Luotto sijaintiin on edelleen kova. Vaikka meillä ei ole tarkkoja kävijämääriä koko vuodelta, olemme pystyneet seuraamaan joitain ovia eivätkä kävijävirrat ole täysin tyrehtyneet.

Odotukset tälle vuodelle ovat liiketoimintajohtaja Jussi Raitaniemen mukaan korkealla.

– Meillä on tosi paljon neuvotteluja myös uusista tulijoista, Raitaniemi kertoo.

Erityisesti kiinnostusta on ollut toimistotiloista, joita Tullintorilla on.

– Pienten toimistotilojen kysyntä on vilkastumassa johtuen siitä, että yritykset palaavat nyt etätöistä lähitöihin. Meillä ovat odotukset hyvin korkealla sen suhteen, että saadaan liikenne vilkkaammaksi kuin mitä se on ollut.

Toimistojen lisäksi toimistokerroksen palvelut ovat sektori, johon molemmat uskovat.

– Yksi mikä on, niin terveys- ja hyvinvointipalvelut. Siihen on vahvasti kysyntää. Uskomme, että Tullintori tulee olemaan palvelukeskittymäpaikka myös näille tulevaisuudessa.