Raitiotieallianssi jatkaa ratikan rakentamista länteen Hiedanrantaan, Niemenrantaan ja Lentävänniemeen – ensimmäiset työt käyntiin maaliskuussa

Tampereen raitiotien rakentaminen länteen jatkuu keväällä 2022 ja osuuden Santalahti- Lentävänniemi rakentamistöitä aloitetaan maaliskuun aikana. Sepänkadulla ja Santalahdessa jo käynnissä olevien töiden lisäksi raitiotien rakentaminen alkaa nyt myös Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueilla.

Tampereen kaupunki on aloittanut Näsisaaren täyttötyöt, sillä korkein hallinto-oikeus ratkaisi joulukuussa 2021 Näsijärven täyttölupaa koskevan valituksen. Osuuden Santalahti-Lentävänniemi raitiotien rakentamisen ehtona oli, että Näsijärven täyttöön liittyvät lupakysymykset ratkaistaan ennen rakentamisen alkua.

– Näsisaaren mahdollistava päätös oli odotettu ja olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme nyt jatkaa raitiotietä osan 2 päätepysäkille saakka eli Lentävänniemen Pyhällönpuistoon, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus toteaa tiedotteessa.

Rakentamistyöt aloitetaan maaliskuussa useassa kohdassa. Santalahden länsipäässä aloitetaan Paasikiventien ylittävän raitiotiesillan valmistelevat työt sekä siihen liittyvät Paasikiventien muutostyöt. Myös työt Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueilla alkavat.

– Hiedanrannan alueella ensimmäiset työvaiheet tehdään tulevan Nottbeckinaukion ja vanhan tehdasalueen välisellä osuudella. Niemenrannassa ja Lentävänniemessä raitiotietyöt alkavat kaikilla tulevilla raitiotiekaduilla eli Federleynkadulla, Kehyskadulla, Lielahdenkadulla ja Halkoniemenkadulla. Ennen raitiotietöiden aloitusta tehdään kaduille tarvittavat liikennejärjestelyt, Valjus kertoo.

Santalahden länsiosassa aloitetaan kevään kuluessa Paasikiventien ylittävän Rosenlewin alikulkusillan rakentaminen. Silta tulee ylittämään Paasikiventien lähtien Rantatien länsipäästä ja ulottuen Pölkkylänpuistoon, josta raitiotiereitti etenee Näsisaaren kautta kohti Hiedanrantaa ja Niemenrantaa. Rosenlewin sillasta tulee reilut 230 metriä pitkä silta pelkästään raitioliikenteen käyttöön. Siltaa kannattelee maatukien lisäksi viisi pilaria.

Töiden aloitusta Paasikiventien alueella on valmisteltu jo helmikuun alussa kun Tampereen kaupunki poisti puustoa Pölkkylänniemen alueelta sekä Paasikiventien eteläpuolelta. Rakentamistyöt käynnistyvät johto- ja putkisiirroilla, jotka siirretään pois tulevien siltarakenteiden ja raitiotien alta. Työalueet sijaitsevat sekä Paasikiventien etelä- että pohjoispuolella.

Hiedanrannassa työt käynnistyvät arviolta huhtikuussa. Ensimmäiseksi työskennellään Nottbeckinaukion ja tehdasalueen välillä, jossa aloitetaan ratapohjan rakentaminen. Täällä ei ole tarvetta vanhojen johtojen ja putkien siirtämiselle, mutta Raitiotieallianssi rakentaa ratatöiden yhteydessä uutta kunnallistekniikkaa tuleville asuinalueille.

Santalahti–Lentävänniemi-osuuden ensimmäiset radan päällysrakennetyöt eli kiintoraidelaattojen ja kiskojen asennukset on tarkoitus tehdä kesällä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut