Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaiskauppa keksi, mitä tehdä ostoskoriin kelpaamattomille tummille banaaneille – yhteistyö leipomon kanssa synnytti hittituotteen

Mitä tehdä tummuneille banaaneille, jotka eivät kelpaa asiakkaille? Tähän keksittiin ratkaisu Tampereella.

– Usein tummaksi kypsyneitä banaaneita ei kelpuuteta ostoskoriin, mutta olisi harmi heittää ne biojätteeseen. Olemme reilun parin vuoden ajan tehneet yhteistyötä paikallisen Leipomo Jyvän kanssa, joka loihtii tummuneista banaaneistamme vegaanista hävikkibanaanikakkua. Hävikkibanaaniraaka-ainetta on kertynyt yhteistyömme aikana jo noin 1500 kiloa. Maukkaasta kakusta on tullut yksi kauppamme myydyimmistä paistopisteen tuotteista, ja nyt sitä myydään jo kuudessa K-kaupassa Tampereella, kertoo K-Market Vellamonkadun kauppias Mikko Valtonen tiedotteessa.

K-ryhmä saavutti tavoitteensa vähentää ruokahävikkiä vuoden 2016 tasolta 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä. Systemaattisen valikoimahallinnan lisäksi tavoitteen saavuttamisessa tärkeässä roolissa ovat olleet K-kauppojen innovatiiviset ratkaisut, kuten hävikkihyllyt, hävikkiä hyödyntävät tuotteet sekä punalaputettujen tuotteiden suosio.

K-ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna yhteensä 37 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 12 prosenttia. Punalaputettujen tuotteiden suosion kasvuun on osaltaan vaikuttanut hävikkihyllyjen lisääntyminen K-ruokakaupoissa ympäri Suomen.

– Hävikkihyllyihin kootaan ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä - näin asiakkaan on helppo löytää punalaputetut tuotteet yhdestä paikasta. Hävikkihyllyjen myötä ruokahävikin määrä voi kaupalla jopa puolittua ja siksi toimintatapa onkin otettu käyttöön jo laajalti. Kyselytutkimukseemme vastanneista K-ruokakaupoista joka neljännessä on erillinen hävikkihylly’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske tiedotteessa.

Kappalemäärällisesti suosituimpia punalaputettuja tuotteita viime vuonna olivat leipä, valmisruoka, liha, jogurtit, vanukkaat ja maitovalmisteet sekä palvelutiskin tuotteet.