Kelaan soitettuja puheluita yhdistyi viime perjantaina Kelan ulkopuoliseen numeroon. Kelan mukaan väärään numeroon yhdistyi noin 30 puhelua kello 15:n ja 16:n välillä.
Numeron, johon puhelut yhdistyivät, on Kelan mukaan yksityishenkilön käytössä.
Ongelma alkoi, kun Kelan puhelinpalvelussa oli perjantaina laaja häiriö, jonka vuoksi puhelut eivät yhdistyneet Kelan palvelunumeroihin. Kela otti käyttöön varaohjausjärjestelmän, joka ohjaa asiakkaiden yhteydenottoja suoraan kelalaisten puhelimiin. Varaohjausjärjestelmässä oli kuitenkin yksi numero, joka ei ole Kelan käytössä.
– Kyseessä on inhimillinen virhe, eli varaohjausjärjestelmään on näppäilty väärä numero. Olemme pahoillamme, että näin on tapahtunut, palveluyksikön johtaja Pirjo Myyry kertoo tiedotteessa.
Kela kertoo, että puheluiden vastaanottaja otti pian yhteyttä Kelaan, jolloin hänen numeronsa poistettiin järjestelmästä.
– Meillä ei ole syytä epäillä, että nyt väärään numeroon ohjautuneiden asiakkaiden tiedot olisivat vaarassa. Tämä on Kelan virhe ja meidän on varmistettava, että puhelut eivät jatkossa ohjaudu Kelan ulkopuolelle, Myyry sanoo tiedotteessa.
Kela-puheluita normaalisti ohjaavassa järjestelmässä vastaava näppäilyvirhe ei Kelan mukaan ole mahdollinen. Perjantaina käytössä ollut varaohjausjärjestelmä poistuu Kelan käytöstä kevään aikana.
Tapahtuneesta on tehty Kelassa sisäinen ilmoitus, ja sitä käsitellään tietosuoja-asetuksen mukaisesti henkilötietoihin kohdistuvana tietoturvapoikkeamana, Kela kertoo.
Kaikkien väärään numeroon soittaneiden asiakkaiden henkilöllisyys ei ole Kelan tiedossa, joten heihin ei voida olla henkilökohtaisesti yhteydessä.
Kelan mukaan tapahtunut ei edellytä asiakkailta toimenpiteitä. Halutessaan asiakas voi kuitenkin olla yhteydessä tietosuojavastaava Raila Brummeriin sähköpostitse: tietosuoja@kela.fi.