Saari pääsee vihdoin järveen – Ensimmäiset kivet Näsijärveen jo lähiviikkoina, näin Lielahden kasa tyhjenee

Rakentaminen: Ensimmäisen kivet päätyvät Näsijärveen Näsisaareksi jo parin viikon kuluttua. Lielahden kasa katoaa vajaassa vuodessa.

Ensimmäiset Sulkavuoresta louhitut kivet päätyvät Näsijärveen jo lähiviikkoina.

Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväisen mukaan uuden Näsisaaren tekeminen on alkamassa jo helmikuun puolivälissä.

– Ensimmäinen vaihe on lähinnä valmistelua varsinaiselle isommalle täytölle, joka käynnistyy näillä näkymin maalikuun puolivälissä.

Alkuvaiheessa kiviä kuljetetaan pääasiassa Lahdesjärvellä vielä olevilta louhekasoilta. Jo valmisteluvaiheessa kiveä ajetaan sekä itäpäähän Pölkkylänniemen kautta että länsipäähän Lielahden kautta. Myös Lielahden kasan purku on tarkoitus aloittaa jo helmikuun aikana.

Valmisteluvaiheessa varmistetaan muun muassa kulkureitit kivikuormien kuljettamiseksi Näsijärveen, kun varsinainen täyttö alkaa.

– Erittäin tärkeää on se, että saamme mahdollisimman nopeasti tehtyä painopengertä ratikkareitille.

Ratikan reitille kasataan noin kuusi metriä korkea painopenger, joka varmistaa maapohjan ja louhetäytön tiiviyden, jotta raitiotierata ei myöhemmin painu. Ennen ratikkakiskojen vetämistä painopenger levitetään järven puolelle ja saaren pinta jää noin kaksi metriä vedenpinnan yläpuolelle.

Täyttötöiden aloittamisen lopullinen valmistelu käynnistyi, kun korkein hallinto-oikeus hylkäsi joulukuun puolivälissä Näsijärven saaritäytöstä tehdyn valituksen. Suunnittelutöitä aiheuttivat myös korkeimman hallinto-oikeuden lisämääräykset, joilla tarkennettiin erityisesti pohjaveden laadun tarkkailua.

– Suunnitelmia on viimeistelty Pirkanmaan ely-keskuksen kanssa, kertoo Tietäväinen.

Varsinaisen täyttötyön urakkakilpailu on käynnissä. Valmisteluvaiheen täytön hoitaa Sulkavuoren louhintaurakkaan liittyen Skanska.

Näsisaaren kivistä noin miljoona kuutiota tulee Lielahdessa viime vuodet olleesta kasasta ja noin 100 000 kuutiota kuljetetaan pienemmiltä Lahdesjärvelle ja Lakalaivaan jääneiltä kasoilta.

Tietäväisen mukaan Näsisaari on tarkoitus saada valmiiksi täytön osalta vuodenvaihteeseen mennessä, jolloin kiskojen rakentaminen saadaan aloitettua vuoden 2023 lopulla. Suunnitelmien mukaan ratikkaliikenteen Lentävänniemeen saakka pitäisi käynnistyä vuoden 2024 aikana.

Talous

Lielahden välivaraston lasku pienenee

Uusimpien suunnitelmien mukaan Näsisaari tehdään pääosin Lielahdesta käsin.

Kaupunkilehti Tamperelainen uutisoi syyskuussa 2020, että Lielahden välivarastoinnin hinta Tampereen kaupungille on noin 5 miljoonaa euroa verrattuna siihen, että louheen olisi voinut ajaa suoraan Sulkavuoresta Näsijärveen.

Rakennuttamijohtaja Milko Tietäväisen mukaan tarkentuneet suunnitelmat syövät jonkin verran välivaiheen hintaa.

– Nyt 90 prosenttia täytöstä tehdään Lielahden päästä, jolloin Lielahden kasalta ei tarvitse ajaa pahimmassa tapauksessa Santalahden liittymän kautta päästäkseen Pölkkylänniemeen.

Välivarastoinnin hintaan oli laskettu kulut kymmenien tuhansien kuorma-autolavallisten reilun kilometrin ylimääräisestä kuljetuksesta Lielahteen, kuormien purkamisesta, uudelleen kuormaaminen täytön alkaessa ja louheiden kuljettaminen kasalta Näsijärveen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut