Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutuuskirja: Keski-ikäistynyt interreilaaminen vetää keski-ikäisiä – "Kun entisaikaan oltiin matkalla, oltiin oikeasti irti arjesta ja normaalista elämästä"

Matkailu: Tamperelainen Mikko Manka teki kirjan 50-vuotiaasta interreilaamisesta.

Tamperelaiselta Mikko Mankalta on juuri ilmestynyt kirja Interrail-muistoja (SKS Kirjat), jossa käydään läpi 50-vuotiaan interreilaamisen tarina tähän asti.

Nuorisomatkailun kestosuosikiksi ja matkailukäsitteeksi noussut interrail oli tavallaan sattuman tuote. Inter Rail -72 suunniteltiin vain vuoden sesonkilipuksi. Kansainvälinen rautatieliitto UIC halusi juhlistaa 50. toimintavuottaan julkistamalla alle 21-vuotiaille eurooppalaisnuorille rautatiekortin, jolla pystyi kuukauden aikana matkustamaan rajattomasti UIC:n jäsenrautateiden kiskoilla.

Aloitusvuonna 1972 Suomi oli interrail-korttien myyntitilaston ykkönen. Suomen myyntimääriä avausvuosina tosin lisäsivät ruotsalaiset. Valuuttakurssien takia kortti oli Suomessa edullisempi kuin Ruotsissa, ja ruotsalaisnuoret kävivät ostamassa kortin Suomesta.

Suomi ei kohdemaana houkutellut kansainvälisiä reilaajamassoja missään vaiheessa.

– Suomi oli kaukana eikä täältä tavallaan päässyt enää minnekään eteenpäin. Haaparannan kautta kiertämisessä Ruotsiin meni kauheasti aikaa. Naapurimaihimme Ruotsiin ja Norjaan oli huomattavasti helpompi tulla Manner-Euroopan suunnasta, Manka toteaa.

Interrail oli nosteessa 1970-luvun ja eli huippuvuosiaan 1980-luvulla. Taustalla oli vahvasti muun muassa lentämisen kalleus Suomesta maailmalle.

Suuri käänne tapahtui 1990-luvun alussa. Vuonna 1993 Euroopan talousyhteisön alueella siirryttiin kahdenvälisistä sopimuksista lentoliikenteen yhteismarkkinoihin mikä johti muun muassa hintojen alenemiseen.

– Lentoliikenne kasvoi sitä myötä rajusti. Interrailin suosion romahtamiseen vaikuttivat myös kortin suuri hinnankorotus ja Jugoslavian sodat, jotka tukkivat lyhimmän maareitin Kreikkaan. Suuri vetovoimatekijä tipahti pois, Mikko Manka sanoo.

Internet on muuttanut matkailua, etenkin sen valmisteluiden tekemistä, valtavasti. Kun aikoinaan moni interreilaaja tupsahti junasta uuden kaupungin asemalle ja ryhtyi siellä katselemaan, mihin pääsisi seuraavaksi yöksi niin nykyään kaiken voi varata etukäteen kotimaassa.

– Nyt ihmiset ovat älypuhelimien takia matkallakin aina saavutettavissa. Kun entisaikaan oltiin matkalla, oltiin oikeasti irti arjesta ja normaalista elämästä. Vastaavaa irtautumisen kokemusta ei enää voi saada samalla tavalla, Mikko Manka muistuttaa.

Interrail ei tänä päivänä eikä jatkossakaan ole vain kaikkein nuorimpien aikuisten juttu. Suomalaiset astuvat työelämään keskimäärin myöhemmin kuin esimerkiksi 1970-80-luvuilla ja perustavat perheenkin aiempia sukupolvia myöhemmin.

– Aikuisten interrailin tultua reilaus ei muutenkaan ole niin tarkasti ikään sidottu asia enää. Se kuuluu menneitä aikoja enemmän elämäntapavalintaan, Manka pohtii.

Mikko Manka on tutkinut matkailua työkseen vuodesta 2008 ja toinen tausta miehellä on historiantutkimuksesta, joten kirja interrailin ensimmäisestä puolivuosisadasta yhdisti nämä kaksi asiaa.

Manka valmistelee Tampereen yliopistolle väitöskirjaa interreilauksen historiasta.