Jää voi suistaa ratikan raiteilta kun on talvi ja kurvi on tiukka – "Kehittämistä löytyy"

Näkökulma: Kunnossapidon päällikkö kertoo, mitä haasteita ratikan kulkemisessa on talvella.

Tampereen ratikan kunnossapitoallianssi, joka vastaa raitiotien normaalin kunnossapidon lisäksi muun muassa raitiotien talvikunnossapidosta, pääsi jo viime talvena testaamaan, miten ratikkakiskojen kunnossapito onnistuu kovissa talviolosuhteissa.

– Saimme silloin testattua työvaiheita sekä laitteita ja tänä talvena olemme päässeet kokeilemaan, menevätkö asiat niin kuin ajattelimme. Moni asia meneekin, mutta kehittämistä löytyy, kunnossapitoallianssin projektipäällikkö Santeri Heinonkoski sanoo.

Suurin ero viime talveen on se, että ratikka on nyt jatkuvassa liikenteessä muun liikenteen mukana. Kunnossapitoväki ei voinut viime talvena harjoitella työvaiheiden onnistumista raitiotieliikenteen seassa.

– Työtämme kiusaa eniten työraon lyhyys. Ne työt, jotka ovat haasteellisia liikenteen seassa, tehdään liikennöinnin ulkopuolisena aikana. Ratikka lopettaa liikennöinnin linjalla 1 kello 22.30 ja lähtee aamulla liikkeelle kello 5.30, kun taas linjalla 3 työrako on vielä pienempi liikennöinnin loppuessa kello 1.30 ja alkaessa jo kello 4.30. Emme siis saa tehtyä kaikkia töitämme niin sanotun normaalin työajan puitteissa, Heinonkoski muistuttaa.

Talvi 2021-22 on käynnistynyt hieman eri tavalla kuin edellinen. Tänä talvena oli aluksi raju pakkanen, mutta lunta ei tullut kuten viime talvena. Ratikan kiskourat olivat alkutalvesta koko ajan kovassa jäässä, koska lumipeite ei ollut niitä suojaamassa. Tärkeintä on ollut vaihteiden pitäminen sulana.

Kunnossapitoallianssilla on käytössä monenlaisia koneita ja laitteita. Unimog-kaksitieajoneuvo muun muassa linkoaa lunta, harjaa uria puhtaiksi ja levittää kiskouriin kemiallista Ecomelt-liukkaudentorjunta-ainetta, joka sulattaa jään ja ehkäisee lumen tarttumisen kiskouraan sekä kadun pintaan.

Lisäksi on kiskopyöräkaivinkoneita, pyöräkuormaajia, Lännen-traktorikaivin ja pieniä Wille-traktoreita.

– Edelleen tarvitaan myös ihmisvoimin harjaus- ja puhdistustöitä monta kertaa päivässä. Vaihteen harjausta käsin tekee myös raitiovaunun kuljettaja, Santeri Heinonkoski toteaa.

Hän myöntää, että ratikan suistuminen jään takia kiskoiltaan on mahdollista, mutta kunnossapitoallianssi yrittää estää vaaraa kaikilla toimenpiteillään.

– Jos uraan pakkautuu vettä sekä hiekoitussepeliä ja vesi jäätyy, muodostuu jäästä lähes betoninen rakenne. Silloin vaunun kiskonpyörä voi nousta laipan varaan ja vaunu saattaa suistua raiteilta, Heinonkoski havainnoi.

– Esimerkiksi Metson kohdalla on s-mutka, urakisko kivetyllä sekaliikennekaistalla risteysalueella alamäessä ja tiukat kaarteet. Se on vaarallinen paikka, jonka uran puhtautta käydään tarkastamassa päivittäin, hän kertoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut