Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Hätänumeroon ei soitella enää pilasoittoja – "Pitsan tilaamista ei tilastoida erikseen"

112 ja 116117: Pelastuslaitoksella toivotaan, että ihmiset oppivat erottamaan hätänumeron ja akuuttinumeron paremmin toisistaan.

Oman aikakautensa nuorison harrastus, pilasoitot hätänumeroon, ovat 2020-luvulle tultaessa käymässä uhanalaiseksi lajiksi.

Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho kertoo, että varsinaisten pilasoittojen määrä vuosittain tulevista puheluista on hyvin vähäinen.

– Vuonna 2020 vastasimme 2 787 190 hätäilmoitukseen, ja lukema tulee asettumaan noin 2,7 miljoonaan myös vuoden 2021 osalta. Määrä on hieman laskenut vuodesta 2019, johon mennessä trendi oli vuosi vuodelta kasvava: vuonna 2019 vastasimme hieman yli 2,9 miljoonaan hätäilmoitukseen.

– Vuoden 2020 määrästä asiattomia tai ilkivaltaisia soittoja oli yhteensä noin 47 000 kappaletta. Mitä suuremmassa määrin nämä puhelut olivat silloin sellaisia, että henkilö on turhautunut johonkin viranomaisten palveluun, soittaa numeroon 112 ja sen jälkeen Hätäkeskus toimii sijaiskärsijänä, Hopearuoho kuvailee.

– Hyvin usein varsinainen kohde on ollut esimerkiksi poliisin tarjoama palvelu. Lasten tekemiä soittoja tai pitsan tilaamista ei tilastoida erikseen, ne listataan tähän samaan kategoriaan, Hopearuoho jatkaa.

Hopearuohon kertomat lukemat ovat valtakunnallisia lukuja. Hän sanoo, että Hätäkeskus ei kokoa maakunnallisia tilastoja erikseen.

– Jos ajattelen puhtaasti oman kokemukseni pohjalta, Pirkanmaa ei kuitenkaan alueena eroa mitenkään muista maakunnista, laatupäällikkö kuvailee.

Virheellisten ja tahattomien soittojen määrä on 2,7 miljoonasta hätäilmoituksesta merkittävämpi. Niitä tulee noin 623 000 kappaletta vuodessa, eli hieman vajaa neljäsosa. Näissä kyseessä saattaa olla sellainen tilanne, että soittajalla menee hätänumero (112) ja terveydenhuollon päivystysavun akuuttinumero (116117) sekaisin.

Numero 116117 otettiin käyttöön myös Pirkanmaalla vuoden 2021 alussa.

– Se on tyypillinen tilanne, että ihminen on saattanut lähteä hakemaan akuuttiapua hätänumerosta 112, joka siis tarjoaa apua kun ihmisellä on hätä eikä sieltä siis terveydenhuollollista arviointia saa, kertoo Tays Akuuttihoidon toimialueen kehittämispäällikkö Karita Jäppinen.

Numeroon 116117 tuli viime vuoden aikana Jäppisen mukaan Pirkanmaalla 45 434 puhelua. Näistä puheluista vastattiin hieman yli 39 tuhanteen – noin kuusi tuhatta soittajaa jätti puhelunsa kesken ennen kuin siihen ehdittiin vastata.

– Palvelua tuottavat Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Tampereen kaupunki, joissa luvut ovat melko yhteneviä eli yhteensä puheluita noin kaksi kertaa tuo ilmoittamani määrä, Jäppinen sanoo.

– Tähän numeroon ei mielestäni ole ollut oikeastaan lainkaan pilasoittoja. Niin sanottuja monisoittajia on jonkun verran: hän saattaa käyttää puhelinpalvelua kanavana hakea nopeasti apua tai tukea ongelmaansa.

Karita Jäppinen uskoo, että numerosta 116117 tulee vielä suositumpi vuoden 2022 aikana – viime vuoden loppupuolen yhteydenottojen määrä viittaisi vahvasti siihen että käyttöaste on kasvussa.

Uutista päivitetty 11.1.2022 kello 15.41: Uutisesta muokattu virheellinen puhelinnumero liittyen terveyspalvelujen neuvontaan sekä tieto Päivystysavun palvelukäytännöistä.