Arvio: Tampereen teattereissa nähtiin syyskaudella ennätyksellisen laaja kirjo esityksiä. Tarjontaa lisäsivät edelliskaudelta siirretyt uusintaensi-illat, kirjoittaa Katariina Fleming.
Koronapandemia ei lannistanut tamperelaisia teatterin tekijöitä vaan lisäsi intoa. Työväen Teatterilla oli ohjelmistossa peräti kolme komeaa musikaalia, uutuutena Roald Dahlin lastenkirjaan perustuva Matilda.
Se nousi koko kauden uusien esitysten ykköseksi. Edelliseltä kaudelta siirretyt Kinky Boots ja Hamlet olivat myös musikaalien aatelia, huippuesityksiä. Matildassa ihastuttivat pienten lasten ja nuorten häikäisevät taidot. Ohjaaja Samuel Harjanne on jo aiemmin saanut lapset huikeisiin saavutuksiin Billy Elliot -näytelmässä. Varmana kumppanina oli jälleen kapellimestari Joonas Mikkilä.
Ilahduttavia olivat Kellariteatterissa esitetyt Nyataimori ja Fransiskus ja Hildegard -näytelmät, joissa uskallettiin poiketa tavanomaisesta. Nyataimorissa teki hienoa roolityötä Geoffrey Erista, Maija Rissanen ihastutti upealla äänellään tulkitessaan Hildegard Bingeniläisen 1100-luvun sävellyksiä.
Tampereen Teatterissa uutuuksia oli vähemmän, mutta uutta toivat vierailut. Odotettu suurtuotanto Kotiopettajattaren romaani lunasti toiveet. Marketta Tikkanen teki nimiroolissa upean kaaren – köyhä tyttö raivasi oman tiensä aikana, jolloin se ei ollut naisille helppoa. Elisa Piispanen tulkitsi hienosti monia rooleja ja loi myös Salaisuuksien ilta -näytelmässä tasapainoisen työn illan emäntänä.
Teatteri Telakka juhli 25-vuotista toimintaansa virkistävällä tyylillä. A.E. Järvisen elämästä kertova Luonnos, 2021 (puupiirros paperille 21x10 km) oli kokonaisvaltaisen tyylikäs. Hyvien näyttelijän töiden ohella lavalla oli pianon ja rumpujen ääressä loistavan musiikin suunnitellut ja tulkinnut Ilkka Tolonen. Satujen disko ja Triptyyki ja Doktor Dj kuuluivat myös juhlaohjelmistoon.
Teatterin juhlaa toivat lavalle ikääntyneet näyttelijät. Esko Roine ja Asko Sarkola olivat karismaattisia Kaksi paavia esityksessä TTT:ssa ja ikinuori Seela Sella Martti Joenpolven novellista dramatisoidussa Kauan kukkineet omenapuut -tulkinnassa Frenckellissä.
Koko kauden kaunein esitys oli Mukamas Teatterin Jouluyö, jonka Mansi Stycz oli ohjannut ensi kerran jo 25 vuotta sitten.
Syksyn odotettu Lepää rauhassa, komisario Palmu sai Komediateatterissa komean kantaesityksen. Nimiroolissa hurmasi Aimo Räsänen ja sivuroolissa hehkutti Jere Riihinen.