Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Turussa ja Tampereella piti ottaa ratikka käyttöön yhtä aikaa... mitä sitten tapahtui? – "Olemme halunneet mahdollisimman paljon tietoa päätöksen tueksi"

Kaupunkikisa: Tampere ja Turku päättivät aikoinaan aloittaa kaupunkiraitiotien suunnittelun samaan aikaan, mutta Turussa ei ole vielä edes päätöstä ratikasta. Mikä siellä kestää näin kauan?

Juttu julkaistiin ensimmäisen kerran RatikkaTamperelainen-erikoisnumerossa 28.7.2021.

Tamperelaisessa 5.5.2012 julkaistu juttu kertoi, että Tampere ja Turku ovat aloittamassa yhteistyön kaupunkiraitiotien suunnittelussa.

Kaupungit ilmoittivat silloin tavoittelevansa yhteistyöllä kustannussäästöjä ja parempaa laatua suunnitteluun.

– Siitä lähdetään, että ensimmäisiä kiskoja voitaisiin kiinnittää katuihin jo vuosien 2015 ja 2020 välillä, Turun silloinen kaupunginjohtaja Aleksi Randell sanoi Tamperelaisessa.

Yhdeksän vuotta myöhemmin tilanne on jokaisen tiedossa. Tampereen ratikan liikennöinti käynnistyy vajaan kahden viikon kuluttua, Turussa ei ole vielä edes päätöstä siitä, tuleeko raitsikka (turkulaisten lempinimi raitiotielle) kaupunkiin vai ei.

Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen sanoo merkittävän syyn liittyvän kahden kaupungin eroon löytää kaupunkiraitiotiejärjestelmän luontainen aloitusreitti.

Olemme nyt tilanteessa, jossa Tampere oli muutama vuosi sitten.

– Tampereella sellaista (Hervanta-keskusta) ei tarvinnut kyseenalaistaa, Hintsanen toteaa.

Turussakin on periaatteessa kaikessa kaupungin suunnittelussa ollut alusta asti niin sanottu Tiedepuisto-linja, joka kulkee keskustasta Varissuon asuinalueelle, mutta se yksin on liian lyhyt aloitusreitiksi.

– Meidän on pitänyt miettiä sen linjan toisen pään osuuksia ja siinä on ollut todella paljon vaihtoehtoja, Hintsanen kertoo ja mainitsee paikallisista alueista muun muassa Runosmäen, Raision sekä sataman, joka näyttää tällä hetkellä olevan vahvin vaihtoehto toiseksi määränpääksi.

– Olemme halunneet mahdollisimman paljon tietoa päätöksen tueksi. Jokainen päätetty suunta aloitusvaihtoehtona on vaatinut vähintään vuoden lisäselvityksen, hän lisää.

Hanke kuitenkin edistyy koko ajan. Turun kaupunginvaltuusto päätti hieman yli vuosi sitten, että raitiotien suunnittelua jatketaan laatimalla toteutussuunnitelma välille Varissuo-Tiedepuisto-Kauppatori sekä yleissuunnitelma välille Kauppatori-Matkakeskus-Linnakaupunki-satama.

– Olemme nyt tilanteessa, jossa Tampere oli muutama vuosi sitten. Tampere on edennyt hetkestä, jolloin se teki päätöksen kaupunkiraitiotien hankkimisesta, jämäkästi eteenpäin, kaupunkisuunnittelujohtaja Hintsanen kehuu.

Hintsanen tietää, että poliittinen keskustelu raitiotien toteuttamisesta jatkuu Turun uudessakin valtuustossa. Hän toteaa, että ei näe mitään syytä sille, miksi Turku poikkeaisi Tampereen kanssa identtisestä etenemismallista, joka sillä on käynnissä.

Timo Hintsanen muuten muutti Tampereelta Turkuun 37 vuotta sitten. Hän on kouluiässä ollut Turkuun suuntautuneen luokkaretken yhteydessä raitsikan kyydissä ja Tampereen nykyaikaisen ratikan mies aikoo testata tänä kesänä.