Joka viides suomalainen lapsiperhe ottaa velkaa joulun menoihin, kertoo tutkimus – "Moni miettii kulutusta vastuullisuuden näkökulmasta"

Lähes joka viides suomalaisista uskoo velkataakkansa olevan tulevan joulun jälkeen korkeampi kuin koskaan ennen. Lapsiperheellisistä 22 prosenttia kertoo, että ottaa jouluna lisävelkaa selvitäkseen joulun menoista, kertoo Intrum tiedotteessaan.

Intrumin tuoreen Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan moni on huolissaan kasvavista laskumääristä ja kyvystään huolehtia taloudellisista velvoitteistaan, kuten vuokranmaksusta, puhelin- tai luottokorttilaskuista.

– Joulu lisää kulutusta merkittävästi. Trendinä näkyy kuitenkin se, että moni miettii omia kulutustottumuksiaan vastuullisuuden näkökulmasta, sanoo tiedotteessa Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat tuhlaavat aina vain vähemmän. Lapsiperheistä 56 prosenttia sanoo ostavansa vähemmän ja vastaava luku ilman lapsia olevissa talouksissa on 54 prosenttia.

Tutkimukseen osallistuneista suomalaisista 35 prosenttia sanoo laskujen määrän kasvaneen nopeammin kuin omien tulojen. Lähes kolmannes kertoo puolestaan lainanneensa rahaa tai ylittäneensä luottokorttinsa maksukyvyn maksaakseen laskut viimeisen puolen vuoden aikana. Viime vuonna samalla tavalla vastasi 25 prosenttia.

Kuluneen vuoden aikana neljä kymmenestä vastaajasta kertoo jättäneensä yhden tai useamman laskun maksamatta eräpäivään mennessä. Reilulle puolelle syynä oli se, ettei rahaa juuri sillä hetkellä ollut.

Suomalaiset kuluttajat ovat Iskalan mukaan pääsääntöisesti tunnollisia laskujen maksajia. Usein laskun maksamatta jättäminen on kertaluontoinen tapahtuma.

– Tutkimuksemme mukaan joka viidennellä on kuukausipalkastaan jäljellä vähemmän kuin 10 prosenttia laskujen maksun jälkeen. Tässä ryhmässä korostuvat työikäiset 45–54 -vuotiaat ja pienituloiset. Myös pandemian aiheuttama työttömyys esimerkiksi tapahtuma- ja ravintola-alalla on lisännyt maksuvaikeuksissa kamppailevien määrää, toteaa Iskala tiedotteessa.

Hänen mukaansa viimeaikainen epävarmuus markkinoilla on hieman laskenut kuluttajien luottamusta.

– Osa kotitalouksista on todennäköisesti vaikeuksissa, jos hinnat nousevat ja palkat pysyvät ennallaan. Vaarallisena merkkinä ylivelkaantumisesta pidetään usein sitä, että otetaan lisää velkaa laskujen ja muiden velkojen maksuun, muistuttaa Iskala.

Tutkimukseen osallistuneista suomalaisista lähes kolmannes sanoo, ettei joulu tule olemaan koskaan samanlainen kuin ennen pandemiaa.

Tiedotteen mukaan suhtautuminen kestävään kehitykseen on motivoinut suomalaisia pienentämään kulutustaan. Naisista 70 prosenttia ja 57 prosenttia miehistä ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa elääkseen yksinkertaisemmin ja karsiakseen tarpeetonta tavaraa.

Suomalaisista noin puolet kertoo tuntevansa olonsa joka vuosi epämukavammaksi kausialennusten aiheuttamattoman tarpeettoman tuhlauksen takia. Euroopassa vastaava luku on vain 28 prosenttia.

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) tutkii eurooppalaisten kuluttajien arkea; heidän kulutuskäyttäytymistään, maksukykyään ja taloudenhallintaansa. Raportti perustuu Longituden 24 Euroopan maassa toteuttamaan ulkoiseen kyselyyn ja tutkimukseen.

Tutkimuksen kenttätyöt tehtiin 21.7.–26.8.2021. Siihen osallistui yhteensä 24 012 kuluttajaa. Maakohtainen otanta oli vähintään 1 000 vastaajaa, joiden ikä on vähintään 18 vuotta. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta.

Suomalaisten joulubudjetti viime vuotta suurempi, kertoo kysely – Tämän verran suomalainen käyttää rahaa jouluun

Black Friday räjäytti taas verkkokauppojen myynnin: Eniten suosiotaan lisänneen tunnin kasvu jopa + 1 322 % – Tämä oli suosituin aika tehdä ostoksia

Lähes puolet suomalaisista kokee ostopaineita suurina alennuspäivinä, kertoo selvitys – Black Fridayn hurjat alennukset voivat olla valetta, näin vältyt virheostoksilta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut