Tutkimus selvitti, kumpi käyttää enemmän rahaa keskustassa, kävelijä vai autoilija – näin kulutus jakautui

Kuvituskuva Arkisto / Petteri Mäkinen

Riina Haapala

Tampereen kaupungin toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin kaupunkiseudun asukkaiden asiointia, liikkumista ja kuluttamista Tampereen keskustassa. Tutkimuksen merkittävintä tietoa oli, miten keskustan kokonaiskulutus jakautui eri kulkumuodoilla saapuvien kesken.

Tutkimuksen mukaan suurin osuus Tampereen keskustan kokonaiskulutuksesta kertyi jalankulkijoille. Ostovoimasta 36 prosenttia kulki kävellen, 29 prosenttia autolla, 27 prosenttia joukkoliikenteellä ja yhdeksän prosenttia polkupyörällä.

– Kävelijöiden kertakulutus oli pienempi kuin autoilijoilla, mutta asiointikäyntejä oli huomattavasti useammin. Autoilijoilla kertakulutus taas oli suurempi, mutta käyntien määrä vähäisin, kertoo liikenneinsinööri Katja Seimelä tiedotteessa.

Keskustan kokonaiskulutuksesta kävelijöiden osuus oli suurimmillaan päivittäistavaraostoksissa (49 %), pyöräilijöiden osuus tapahtumissa (17 %), joukkoliikenteen osuus kahvila- ja ravintolapalveluissa (41 %), sekä autoilijoiden osuus erikoistavarakaupassa (36 %).

Koronapandemia vähensi käyntejä keskustan ravintoloissa ja kahviloissa, ostoksia sekä vapaa-ajanviettoa. Keskusta-alueen asukkaat osoittautuivat tärkeäksi asiakasryhmäksi etenkin päivittäistavarakaupalle, kahviloille ja ravintoloille. Keskustan asukkaista yli puolet kävi vähintään kolme kertaa viikossa keskustassa, kun taas kaikista Tampereen kaupunkiseudun asukkaista keskustassa vieraili viikoittain noin 35 prosenttia.

– Keskustan elinvoiman ja palvelutarjonnan kehittämiseksi asukaspohjaa kannattaa edelleen vahvistaa täydennysrakentamalla sekä luomalla paikkoja uudelle asuntorakentamiselle keskustassa, sen läheisyydessä tai hyvien kulkuyhteyksien päässä, summaa hankekehityspäällikkö Minna Seppänen tiedotteessa.

Kaupunkiseudulta 91 prosenttia suuntasi Tampereen keskustaan etenkin erikoistavaraostoksille. Ostosten, ravintoloiden ja hyvinvointipalveluiden lisäksi keskustaan tultiin viettämään myös vapaa-aikaa. Jopa 19 prosenttia Tampereen kehyskuntienkin asukkaista saapui Tampereelle pelkästään ajankuluksi.

Parhaat arvosanat tutkimukseen osallistuneet antoivat keskustan joukkoliikenneyhteyksille ja mahdollisuudelle hoitaa useampi asia yhdellä keskustakäynnillä. Lisäksi he arvostivat hyviä kävelyolosuhteita, lyhyitä välimatkoja ja mahdollisuutta nopeaan asiointiin liikkeissä.

Tutkimuksen mukaan keskustassa käytäisiin useammin ja siellä viivyttäisiin kauemmin, jos keskustasta tulisi viihtyisämpi ja siistimpi. Tärkeiksi tekijöiksi nousivat myös lyhytaikaisen pysäköinnin mahdollisuudet sekä tilan lisääminen kävelylle ja oleskelulle.

Asiointialueen valintaan vaikutti eniten mahdollisuus hoitaa monta asiaa samalla matkalla. Myös hintataso, kauppojen ja palveluiden määrä ja monipuolisuus ratkaisivat.

Heikoimmat arvosanat saivat autoliikenneyhteydet, pysäköintimahdollisuudet ja pysäköinnin hinta, mutta pääosalle vastaajista ne eivät olleet kriittisiä tekijöitä asiointialueen valinnassa. Kehyskunnista saapuville, autoilijoille ja erittäin harvoin keskustassa käyville Tampereen keskustaan autolla saapumisen ja pysäköinnin helppous olivat tärkeitä.

Tampereen ensimmäinen asiointitutkimus aloitti uudenlaisen tiedonkeruusarjan, jonka tavoitteena on tarjota tutkittua tietoa Tampereen keskustassa käynneistä, asioinnista ja liikkumisesta.

Asiointitutkimukseen osallistui 1 148 yli 15-vuotiasta Tampereen kaupunkiseudulta. Vastaajat arvoivat Tampereen keskustassa asiointia ja liikkumista huhtikuuta 2021 edeltäneiden 12 kuukauden ajalta.

Tutkimus toteutettiin koronapandemian aikana ja juuri ennen raitiotieliikenteen käynnistymistä, jotta 2–3 vuoden välein toistettavilla jatkotutkimuksilla voitaisiin selvittää raitiotien ja ajankohtaisten ilmiöiden vaikutuksia keskussa asiointiin.

Tutkimuksen tausta-aineistoina käytettiin eri kulkutapojen liikennemääriä, matkapuhelindataan perustuvia kävijämääriä keskustassa, keskustan seurantajärjestelmää, keskustan elinvoimalaskentaa ja yritysten liikevaihtotietoja. Tutkimuksen toteutti Ramboll Finland Oy.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut