Tampereen rautatieaseman ympäristö myllätään kokonaan lähivuosikymmeninä, mutta yksi on ja pysyy – "Olemme tosi ylpeitä tästä..."

Kaupunki: Tampere suunnittelee aseman eteen asuntoja ja raiteiden päälle talvipuutarhaa.

Havainnekuva Tampereen asemakeskukselta kannen suuntaan. Vanhan parkkitalon tilalle tulee asuntoja ja parkkialueen paikalle puisto. Cobe & Lunden

Riina Haapala

Viihtyisä, turvallinen, esteetön, selkeä ja tyylikäs. Näin kuvailee Tampereen asemakeskus-hankkeen hankekehityspäällikkö Henri Väänänen tulevaisuuden asemakeskusta.

Tampereen hankkeessa asemanseutu myllätään lähes kokonaan uusiksi. Hanke on jaettu kolmeen vaiheeseen, joista jokaisessa on useampi osa.

– Tämä aluehan on kautta aikain ollut liikennealue, joka on myös itä- ja länsipuolen keskustan osat jakanut. On vain muutama piste, josta päästään itäpuolelta länsipuolelle. Toisaalta meillä on aika iso pinta-ala rautatieaseman vieressä, joka on ollut vajaakäytöllä.

Tavoitteena on kehittää asemanseudusta ”vehreä ihmisten ja elämän alue”.

Itse asemarakennus on suojeltu eikä sitä tulla purkamaan.

– Olemme tosi ylpeitä tästä asemasta ja tämän historia on merkittävä. Tähän ei esitetä minkäänlaisia muutoksia, Väänänen kertoo.

Tulevaisuudessa astut asemalta vehreään puistoon.

1980- ja 1990-lukujen taitteessa rakennettuun asematunneliin sen sijaan on tulossa muutoksia. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusimisen myötä alikulun ja asematunnelin välistä seinää avataan ja tilasta tehdään kulkuyhteydet laitureille. Suunnitteilla on myös ratikkapysäkki. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusiminen on osa Väyläviraston Tampereen henkilöratapiha -hanketta (Tahera), jossa tehdään muun muassa kolmas henkilöliikenteen välilaituri ja katetaan laiturit uusilla katoksilla.

Iso muutos tulee myös tapahtumaan aseman edustalla, jossa nykyisellään on parkkipaikka.

– Tulevaisuudessa astut asemalta vehreään puistoon, jossa on turvallinen ja viihtyisä kävellä, Väänänen kertoo.

Asemapuiston työnimellä kulkevan alueen reunalle on suunniteltu asuntoja, toimistoja ja liiketiloja.

Asemakeskus muodostuu niin maanalaisesta kuin maanpäällisestä alueesta. Parhaillaan työn alla on maanalainen asemakaava, jossa parkkihalli P-Hämppiä laajennettaisiin. Nykyinen aseman vieressä sijaitseva, noin 500 autopaikan P-Asema on poistumassa ja autopaikat siirtyvät P-Hämppiin ja sen laajennukseen.

Yksi näyttävimmistä osista on kolmannessa vaiheessa toteutettava asemakansi, jonka asemakaavoitus on tarkoitus aloittaa vuonna 2025. Raiteiden päälle rakennettavan kannen on tarkoitus integroida alue kaupunkiympäristöön. Kannelle on suunniteltu muun muassa asuntoja ja kivijalkaliiketiloja sekä julkinen, talvipuutarhamainen tila.

– Uusi julkinen rakennus mahdollistaa esimerkiksi kirjastopalveluja. Se on hieno juttu, että kun odotat junaa, voit odottaa sitä talvipuutarhassa ja tulla esteettömästi raidealueelle, Väänänen sanoo.

Asemakeskuksen alueelle on suunnitteilla asuntoja noin 4000–5000 asukkaalle.

– Haluamme täydentää ja tiivistää keskustaa. Tampere on halutuin paikka asua ja haluamme, että ydinkeskustassa on riittävästi mahdollisuuksia asua, työskennellä ja hyödyntää palveluita sekä nauttia fiiliksestä, Väänänen toteaa.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Tampereen uusi sydän -erikoisliitteessä.

Asemakeskus

Hankkeen vaiheet

1. vaihe 2023-2030

Matkaterminaali: n. 2022–2026

Asemapuisto: n. 2024–2028

P-Hämpin laajennus: n. 2023–2026

Länsipuolen asuin- ja toimitilarakennukset

Eteläinen veturitalli ja kulkuyhteys Kannelle

2. vaihe 2025-2030

Itäpuolen asuin- ja toimitilarakennukset

Rautatieaseman bussiterminaali

3. vaihe 2030-2035

Asemakansi

Kannen päälle tulevat asuin- ja toimitilarakennukset

Talvipuutarha

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut