Robottibussit tulevat itsenäisyyspäivän jälkeen Hervannan kaduille – lue, mihin työhön ne ensimmäiseksi valjastetaan

Kaksi ilman kuljettajaa liikkuvaa robottibussia aloittaa 3. tammikuuta 2022 ratikan syöttöliikennöin Hervannassa reitillä Insinöörinkatu-Teekkarinkatu-Ahvenisjärventie-Opiskelijankatu. Kahden kuukauden kokeilussa selvitetään, voisivatko autonomiset ajoneuvot olla tulevaisuudessa pysyvä osa Tampereen joukkoliikennettä.

Tamperelainen kysyi automatisoidut autot kokeiluun tuovan teknologiayritys Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomelalta, missä hanke menee nyt.

Hervannassa käynnistyvät ajoneuvojen esityöt viikolla 49 eli robottibussit ovat silloin ensimmäistä kertaa muun liikenteen seassa. Mitä esitöiden aikana tehdään?

– Meidän pitää kartoittaa ympäristö, jolla autot voivat ajaa. Ajamme siis manuaalisesti läpi reittejä, joita robottibussit ajavat pilottiaikana. Teemme laserantureilla 3d-kartan koko ympäristöstä ja käytämme karttaa siihen, että saamme bussille tarkan sijainnin. Samalla nauhoitamme reitin ajamalla sen mahdollisimman hyvin ja tarkasti.

– Silloin merkitsemme 3d-karttaan kaikki asiat ympäristöstä: risteykset, liikennevalot, suojatiet...jokaiselle asialle on ohjelmistossa oma käyttäytymismallinsa.

Millä autonominen ajoneuvo havainnoi muut liikkuvat asiat liikenteessä eli kävelijät, kevyen liikenteen sekä toiset autoilijat?

– Käytämme antureita ja algoritmeja. Valotutkat ja kamerat havainnoivat ympäristöä ja pyrkivät tunnistamaan kohteita, jotka ovat reitillä tai ovat tulossa reitille. Vaikein asia onkin tunnistaa riskialttiit kohteet.

– Autonomisten ajoneuvojen ongelma liikenteessä on toistaiseksi ollut ylivarovaisuus. Äkkipysähdyksiä saattaa tulla silloin tällöin. Jos auton eteen putoilee lehtiä puista niin järjestelmä saattaa tunnistaa ne esteeksi ja tehdä turhan jarrutuksen.

Kadut ovat talvella liukkaita. Miten robottibussi osaa huomioida sään muutokset?

– Proacessa on tietysti jo valmiiksi nykyaikainen luistonesto ja vakaudenhallinta. Robottibussilla ajetaan muutenkin hiljaisella 30 kilometrin tuntivauhdilla. Jos olosuhde on todella paha niin ajoneuvon ajonopeutta on mahdollista laske tilanteen mukaan.

– Olemme käyttäneet paljon resursseja paikantamiseen ja esteiden havainnointiin, jotta ne toimivat myös silloin, kun taivaalta tulee lunta ja räntää.

Miten muiden liikenteenkäyttäjien kannattaa suhtautua tähän robottibussiin?

– Kannattaa käyttäytyä liikennesääntöjen mukaan, koska autonomiset ajoneuvot on ohjelmoitu noudattamaan liikennesääntöjä tarkasti. Pelkään, että koska robottibussit ovat liikenteessä hyvin varovaisia, on niitä muiden helppo käyttää hyväksi. Joku saattaa siis kiilata robottibussin edelle, koska se antaa aina muille tietä.

Hervantaan tulevat bussit eivät ole bussin näköisiä vaan Toyotan Proace -tavara-autoja ja pikkubusseja. Sensible 4 on käyttänyt myös itse suunnittelemaansa Gachaa, joka on bussimaisempi. Miksi se ei tule Tampereen pilottikäyttöön?

– Teimme Gachan pitkälti ihan itse, koska silloin ei ollut saatavilla soveltuvaa alustaa autonomiselle bussiajoneuvolle. Totesimme sitten, että emme voi tehdä samaan aikaan sekä autonomisen ajamisen softaa että ajoneuvoja ja päätimme keskittyä ohjelmistojen tekemiseen.

– Toyota tuli mukaan Oslossa tehdyn yhteistyökuvion myötä. Sitä kautta päädyimme tekemään Proacesta Hervannassakin käytettäviä robottibusseja.

Miten muut Hervannassa kulkevat tunnistavat robottibussit tekemässä esityötään?

– Autojen kylkiin ja takaosiin tulee teippauksia, jotka kertovat, että tämä on autonominen ajoneuvo ja takana tulevan kannattaa pitää väliä. Autoihin tulee myös Sensible 4:n, Nyssen ja EU-hanke Shown tunnuksia.

Mikä sen oikea nimi on?

”Robottibussi on helppo sanoa”

Ilman kuljettajaa liikkuvaa ajoneuvoa on kutsuttu robottibussiksi, autonomiseksi ajoneuvoiksi, itsekseen ajavaksi autoksi...Millä nimellä sitä pitäisi kutsua?

– Mekin käytämme monia eri nimikkeitä ja kaikki ne kuvaavat asiaa yhtä hyvin. Robotti tekee yleensä jotain mekaanista ja koska liikkuminen on mekaanista, voi sanaa robottibussi käyttää. Se on ytimekäs ja helppo sanoa, Jussi Suomela sanoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut