Henkilö: Daniel Libeskindin mukaan areena on Tampereen magneetti ja kansi yhdistää rautatien jakaman keskustan.
Projekti, joka muuttaa Tampereen taivaanrantaa ja tuo sen 2000-luvulle.
Näin kuvailee arkkitehti Daniel Libeskind Tampereen kannen aluetta. Libeskind on suunnitellut areenan ja asuinkerrostalojen ulkoasun.
Libeskindille kannen alueessa on kyse rautatien jakaman kaupungin yhdistämisestä. Tavoitteena on hänen mukaansa ollut luoda mielenkiintoinen ja energinen 2000-luvun projekti tornitaloineen, kasinoineen, hotelleineen ja areenoineen.
– Olen onnekas, että minut valittiin tähän projektiin, sanoo muun muassa Berliinin juutalaismuseon suunnitellut puolalais-yhdysvaltalainen tähtiarkkitehti.
Libeskind arvioi, että nyt valmistuva areena ja tornitalot muistuttavat hyvin alkuperäistä suunnitelmaa, jotka hän teki jo yli 10 vuotta sitten. Tosin aivan alkuperäisiä suunnitelmia muutettiin jo aiemmin, kun hotelli siirrettiin areenan päälle.
Libeskind toivoo, että tamperelaiset nauttivat areenasta aja sen toiminnallisuudesta, mutta myös aistivat juhlan tuntua.
Tämä tulee viestittämään jotain uutta Tampereesta.
– Toivon, että ihmiset ottavat tämän erityisenä projektina, joka voidaan tehdä vain Tampereella, ei missään muualla, Libeskind sanoo.
– Ja tottakai toivon, että ihmiset ottavat areenan osaksi arkeaan ja huvielämäänsä. Paikkana, jonne voi mennä katsomaan peliä, yöpymään hotellissa, käymään kasinolla ja olla vuorovaikutuksessa tämän dynaamisen, urbaanin paikan kanssa, jonka olemme luoneet.
Libeskind uskoo, että areenalla on suuri merkitys Tampereen vetovoimalle.
– Tuhannet ja tuhannet ihmiset tulevat katsomaan pelejä ja tapahtumia. Hotelli areenan ympärillä tuo osansa siihen, että ihmiset kaikkialta Suomesta tulevat Tampereelle, Libeskind sanoo.
– Areena tulee olemaan oikea magneetti.
Koronapandemia toi omat haasteensa myös areenaprojektiin. Libeskind on vieraillut työmaalla muutaman kerran. Pandemian aikana rakentamista on kuitenkin seurattu virtuaalisesti.
– Koronan aikanakin ihmiset jatkoivat työskentelyä. Odotan, että pääsen olemaan paikalla, kun areena avataan.
Korkeat tornit muuttavat kaupunkikuvaa ja se on aiheuttanut myös huolta tamperelaisissa. Kannen alueen lähellä sijaitsee muun muassa 1800-luvun lopulla rakennettu Tampereen ortodoksinen kirkko.
– Tietenkin suunnittelussa pitää ottaa huomioon kauniit historialliset rakennukset. Uuden ja vanhan pitää keskustella keskenään. Toisaalta uusi rakentaminen muuttaa kaupunkia, Libeskind sanoo.
Libeskind sanoo, että areena tulee olemaan myös tavallaan portti Tampereelle tultaessa.
– Tämä tulee viestittämään jotain uutta Tampereesta.
Libeskind on aiemmin asunutkin Suomessa, sillä hän on toiminut professorina Otaniemessä. Ensimmäinen kerran hän kävikin Tampereella jo 1970-luvun alussa. Suomi-faniksi tunnustautuva Libeskind ihailee erityisesti Alvar Aallon arkkitehtuuria.
Arkkitehti aikoo saapua myös areenan avajaisiin ja lisää nauraen, että hänellä on jo liput valmiina.
– Koskaan ei pidä jättää väliin mahdollisuutta tulla Suomeen. Rakastan Suomea niin paljon ja joka kerta, kun tulen sinne, inspiroidun kaikesta kauniissa maassa.
Tämä juttu on julkaistu Tampereen uusi sydän -erikoisliitteessä.