Suomen liikenteen sähköistämiseksi jaetaan tukea yksityisille sekä kuorma- ja pakettiautoilla liikennettä harjoittaville yrittäjille. Taksiliikenteelle sitä ei ole lakiesityksen mukaan tulossa, kertoo Suomen Taksiliitto.
Liitto toteaa tiedotteessaan, että taksiliikenne aiotaan nyt jättää yksin selviämään tulevista investoinneista, vaikka taksiala on yksi koronapandemiasta raskaimmin kärsineistä aloista.
– Tämä on täysin käsittämätöntä. Kysynnän vilkastuminen on koronarajoitusten jäljiltä vasta vähitellen lähtenyt nousuun pitkän vaikean kauden jälkeen, toteaa tiedotteessa Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson.
Hän muistuttaa, että pienyrittäjävaltainen ala paikkaa vielä pitkään niitä taloudellisia jälkiä, jotka pandemia on siihen jättänyt.
– Kalliit investoinnit ovat suurimmalle osalle yrittäjistä yksinkertaisesti mahdottomia ilman tukea, Andersson jatkaa.
Hänen mukaansa taksit ovat merkittävässä roolissa myös kuntien kuljetuksissa.
– Miten kunnat pystyvät lain kirjaimen täyttämään, jos markkinoille ei saada vähäpäästöisiä tai päästöttömiä takseja? Uusia sopimuksia tulevista kuljetuksista tehdään jo ensi kesän kynnyksellä, joten yrittäjien on tehtävä päätökset kalustoinvestoinneista pikaisesti.
Puheenjohtaja painottaa, että taksiliikenne haluaa olla mukana liikenteen päästövähennystavoitteissa, jos siihen annetaan mahdollisuus.
– Emme halua tukia keneltäkään pois, mutta vaadimme tasapuolista kohtelua kaikille liikenteen toimijoille.