Mikrofoni kuulee, onko autossa nastarenkaat vai ei – "Väylävirasto haluaa tietää..."

Keksintö: Tamperelainen tutkimuskeskus kehitti järjestelmän, joka tunnistaa onko autossa nastarenkaat vai ei.

Tunnistusjärjestelmä nappaa renkaista tulevat äänet talteen kontaktimikrofoneilla, jotka upotetaan päällysteeseen. Antti Akkanen

Teemu Nurmi

Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Terra ja Tampereen yliopiston signaalikäsittelyn yksikkö ovat kehittäneet automaattisen tunnistusjärjestelmän, joka osaa luokitella nastarenkailla ja nastattomilla renkailla varustetut henkilö- ja pakettiautot suoraan liikennevirrasta.

Järjestelmä tuottaa luokitukseen perustuvan päiväkohtaisen tiedon havaintokohteen rengastusjakautumasta.

– Ennen nastarenkaiden määrän laskemista tehtiin korvin kuuntelemalla tien varressa tai sillan alla, josta kuulemma erotti nastarenkaiden äänen oikein hyvin. Se oli kuitenkin työlästä ja laskentaa saatiin tehtyä vain yksittäisinä päivinä keväisin ja syksyisin, tutkimuskeskus Terran professori Pauli Kolisoja sanoo.

Akustinen havainnointimenetelmä taltioi ohi ajavien autojen rengasäänen päällysteeseen asennetuilla kontaktimikrofoneilla.

– Nastojen ropina kuuluu mikrofonien kautta häiriöttömämmin kuin paljaalla korvalla vieressä kuunnellessa, Kolisoja kertoo.

Kun auto ajaa mittauspisteen yli, otetaan äänestä noin sekunnin pätkä talteen ja tulkitaan, oliko renkaissa nastat vai ei.

– Opetusaineisto tehdään ihmiskorvin kuuntelemalla. Ihmiset tulkitsevat materiaalista muutamia satoja tai tuhansia signaaleja ja kertovat järjestelmän oppivalle algoritmille oikean vastauksen.

Terran järjestelmä on tällä hetkellä asennettuna Väyläviraston teistä kantatielle 66 Alavudelle, valtatielle 26 Luumäelle, valtatielle 4 Tervolaan, valtatielle 10 Marttilaan sekä Helsingin kaupungin katuverkossa Pukinmäenkaarelle.

Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa reaaliaikaista tietoa renkaidenvaihtosesongin kulusta eri puolella Suomea.

– Väylävirasto haluaa tietää, kuinka suuri osa teiden urautumisesta johtuu nastarengaskulumisesta. Tiedon saaminen vaatii luotettavia tutkimustuloksia siitä, milloin alueilla ovat renkaat vaihtuneet kesärenkaista nastoihin ja toisinpäin.

– Helsingin kaupungin testissä halu selvittää nastattomien ajoneuvojen osuus talvirengaskaudella liittyy ennen muuta ilmanlaadun seurantaan, professori Kolisoja kertoo.

Kolisoja sanoo Väyläviraston saavan nykyisellä mittausverkostolla hyvän tilannekuvan tarpeitaan varten. Suomalaisten kaupunkien kohdalla Terran ja signaalikäsittelyn yksikön luomalle järjestelmälle olisi Kolisojan mukaan paljonkin käyttömahdollisuuksia.

Ilmanlaadun seurannan lisäksi järjestelmää voitaisiin hyödyntää myös nastarenkaiden käyttökieltoalueiden valvonnassa.

– Kehitysvaiheemme on vasta tullut päätökseen. Tietoisuus järjestelmästämme ei ole vielä suurta, mutta sitä pyrimme lisäämään seuraavaksi, mies toteaa.

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta kertoo, että Tampereella ei ole ainakaan liikennejärjestelmän suunnitteluyksikössä keskusteltu Terran kehittämän mittauksen tarpeellisuudesta.

– Liikennemerkillä tapahtuvaa kieltoa ei olla toistaiseksi harkittu, mutta seuraamme mielenkiinnolla asiasta tehtäviä selvityksiä, Vandell sanoo.

Tutkimuskeskus Terra

Keskeisin tehtävä on tuottaa suomalaisen yhteiskunnan käyttöön uutta tietoa, joka mahdollistaa erilaisten rakennettuun ympäristöön sisältyvien infrastruktuurirakenteiden turvallisen rakentamisen ja käytön sekä elinkaaritaloudellisesti edullisen ylläpidon.

Toiminnan painopistealueita ovat geotekniikka, maarakenteet, ratarakenteet ja infrarakenteiden digitalisaatio sekä näitä tukevat laboratorio- ja mittauspalvelut.

Tutkimuskeskus Terra jakautuu neljään toiminnallisesti keskenään limittyvään alaryhmään: TerraGeo, TerraRoad, TerraRail ja TerraDigi.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut