Raitiotieallianssin katurakennustöiden yllättävä vaikutus: Hatanpään valtatien terassialueita voi laajentaa

Raitiotieallianssin katurakennustyöt Hatanpään valtatien alueella sekä Suvantokadulla ja Aleksanterinkadulla ovat valmistuneet.

Hatanpään valtatien katurakenteet uusittiin raitiotien rakentamisen yhteydessä.

Hatanpään valtatien uusitun osuuden pituus on noin 700 metriä. Katu on uusittu käytännössä seinästä seinään, mikä kattaa kaikki kadun pintarakenteet sekä niiden alapuolisen kunnallistekniikan eli vesi-, jätevesi- ja hulevesiputket sekä eri operaattoreiden tietoliikenne- ja puhelinkaapelit.

Katualueen leveys vaihtelee noin 27 ja 45 metrin välillä. Raitiotie kulkee koko kadun matkalta katualueen keskellä. Raitiotien kaksoisraiteen päällysrakennetyyppi on Hatanpään valtatiellä kiintoraide, jonka pintarakenne on asfalttia, graniittikiveystä ja betonikiveystä. Raitiotiekaistan leveys vaihtelee kuuden ja kahdeksan metrin välillä.

Hatanpään valtatien raitiotiepysäkki sijaitsee Sorin aukion kohdalla. Pysäkillä on reunalaiturit, jolloin molemmille kulkusuunnille on oma esteetön pysäkkilaituri. Molempien pysäkkilaiturien leveys on 3,5 metriä ja pituus 47 metriä. Linja-autoaseman pihapiiriin, maan alle, on rakennettu raitiotien sähkönsyöttöasema.

Hatanpään valtatiellä jalankulkuyhteyksiä on parannettu muokkaamalla ja lisäämällä suojateitä sekä uusi ylityspaikka Otavalankadun kohdalle. Hatanpään valtatien ylittävät suojatiet ovat noin 5-6 metriä leveitä ja ne sijaitsevat Hämeenkadun, Verkatehtaankadun, Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymissä sekä kauppakeskus Ratinan kohdalla. Pyöräreiteillä on suojatien vieressä ylityspaikka pyöräilijöille. Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymien suojateillä on myös valo-ohjaus.

Hatanpään valtatien itäpuolen kävelyolosuhteita on parannettu leventämällä jalankulkuväylää, mikä mahdollistaa myös terassialueiden laajentamisen. Sorin aukion kohdalle on itäreunaan rakennettu uusi eroteltu viisi metriä leveä jalankulku- ja pyöräilyväylä. Tämä otetaan käyttöön Vuolteenkadun rinnakkaisen työmaan valmistumisen myötä.

Otavalankadun kohdalla on uusi kadun ja raitiotien ylityspaikka. Ylityspaikka poikkeaa suojateistä väistämisvelvollisuuden osalta, sillä ylityspaikalla jalankulkija ja pyöräilijä väistävät Ratikkaa ja autoliikennettä. Suojatiellä raitiovaunu ja autoliikenne väistävät jalankulkijaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut