Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Fanituotefirma muutti Lamminpäästä Pirkkalaan ja teki pienen ihmeen – "Ihmisten laatutietoisuus on parantunut huimasti"

Naapurit: Backstage Rock Shop kasvatti myyntiään koronavuonna 2020.

Yli 50 suomalaisen artistin ja bändin fanituotteita keikoilla ja verkkokaupassa myyvä Backstage Rock Shop muutti lokakuun alussa Tampereen Lamminpäästä Pirkkalan Huovin teollisuusalueelle. Varasto- ja toimistotilaa on nyt noin 800 neliötä eli noin kaksi kertaa edellistä tilaa enemmän.

– Lamminpäässä kävivät neliöt vähiin ja katselimme uutta paikkaa parisen vuotta. Koska meillä ei ole kivijalkamyymälää, ei ole myöskään painavaa syytä sijaita Tampereen keskustassa, 10-vuotiaan yrityksen toimitusjohtaja Matti Lehtonen perustelee muuttoa ja kertoo, että uudessa tilassa on yli kilometrin verran hyllytilaa.

Korona-ajalla on ollut monenlaisia vaikutuksia Backstage Rock Shopin toimintaan. Yhtiön livemyyntitapahtumien kalenterista tipahti pois noin 300 keikkaa ja konserttia ja samalla liikevaihdosta suli reilu 30 prosenttia.

Kuitenkin verkkokauppamyynti tuplaantui vuonna 2020, joten liikevaihto oli lopulta hitusen suurempi kuin vuonna 2019.

– Panostimme verkkokauppaan monin tavoin muun muassa tuplaten markkinointibudjettimme, kun moni muu alalla veti hanat täysin kiinni. Ihmisillä oli tietysti myös tavallista enemmän aikaa ja halua olla internetissä ja tehdä ostoksia. Artistiemme tukimyynnnit, joiden tuotto suunnattiin kokonaisuudessaan yhtyeille, menivät myös hyvin, Lehtonen pohtii syitä taloudellisesti onnistuneeseen viime vuoteen.

Backstage Rock Shop on päässyt kuluvana vuonna tekemään fanituotemyyntiä noin sadassa tapahtumassa, mutta ne ovat olleet vain pieniä tapahtumia tai korkeintaan muutaman tuhannen osallistujan festivaaleja. Loppuvuonna on tulossa suuriakin tapahtumia, kuten Eppu Normaalin ja Nightwishin konsertit Tampereen upouudella areenalla.

Kärjistetysti sanottuna musta t-paita kokoa L.

– Jos tilanne kääntyy ensi vuonna normaaliksi, teemme esimerkiksi koko Provinssin fanituotemyynnin ja Provinssin lauantain kanssa samaan aikaan Apulannan konsertin Olympiastadionilla sekä erään ulkomaalaisen esiintyjän keikan, Matti Lehtonen havainnoi esimerkillä, mitä ensi kesänä on toivottavasti firmalla edessä.

– Kärjistetysti sanottuna musta t-paita kokoa L, sanoo Lehtonen, kun kysyy suosituinta fanituotetyyppiä.

T-paidat ja muut vaatteet, kuten hupparit ja pipot, myyvät bändituotteista selvästi eniten eikä se ole muuttunut vuosikymmeniin.

Tarjonnan skaala on tosin samalla laajentunut: on kahvia, chilikastiketta, saippuaa ja on myynnissä ollut Apulanta-kompostorikin.

– Ihmisten laatutietoisuus on parantunut huimasti. Fanituotteiden ostajat haluavat tekstiilin olevan kestävä ja laadukas.