Nyt tulee näytelmä Väinö Linnasta, jossa tehdään näytelmää Väinö Linnasta – "Me teemme dokumenttiteatteria"

Kulttuuri: Teatterinjohtaja Mikko Kanninen innostui Karo Hämäläisen teoksesta välittömästi sen luettuaan.

Väinö Linnasta kertovan näytelmän tekemisestä kertova näytelmä on Mikko Kannisen ensimmäisen ohjaus Tampereen Teatterin teatterinjohtajana. Petteri Mäkinen ja WSOY
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Toimittaja-kirjailija Karo Hämäläisen teos Kansalliskirjailija – Romaani Väinö Linnasta ilmestyi viime syksynä.

Faktaa ja fiktiota sekoittava kirja käy kahdessa aikatasossa läpi Linnan elämän syvine luomisen tuskineen ja menestyksen riemuineen ja nykypäivän tv-dokumenttihankkeen, jossa käsikirjoittaja puurtaa koronan keskellä ohjelmaa Väinö Linnasta.

Eikö kuulosta pohjalta näytelmälle?

Teatterinjohtaja Mikko Kanninen oli toista mieltä. Hänen mielestään jo kirjan ideassa oli vahva paikallinen näyttämöpotentiaali.

– Tunsin Karo Hämäläisen Paavo Nurmi -romaanin Yksin. Se oli hyvä, raikas ja moderni. Luin Kansalliskirjailijan heti, kun se ilmestyi ja varasin tekstin meille. Kirjan näkökulma on tuore ja tästä ajasta. Siinä on mukana silti kaikki uusin tutkimustieto Linnasta.

Yksi asia muuttui tekstin siirtyessä Sami Keski-Vähälän sovittamana kirjasta näyttämölle. Kun kirjassa tehtiin tv-dokumenttia, tehdään näyttämöllä näytelmää Väinö Linnasta.

Kaikki näyttelijät näyttelevät Linnaa vuorotellen.

– Me teemme dokumenttiteatteria. Tyylilaji ei ole oikein Suomeen rantautunut, vaikka Euroopassa sitä on tehty 20 vuotta.

Kannisen mukaan kumpikin aikataso eli Linnan elämäkerta ja nykypäivän teatteriprojekti harjoituksineen kulkevat näyttämöllä.

– Kaikki näyttelijät näyttelevät Linnaa vuorotellen. Eri-ikäiset näyttelijät näyttävät Linnasta eri puolia. Näytelmä perustuu sille, ettei ihmisen persoonallisuus ole yksi ja sama, vaan se vaihtelee tilanteesta toiseen, avaa Kanninen.

Hämäläisen kirjassa käydään läpi Linnan ennen menestystä kokemaa huolta perheen elannosta ja rankkaa luomisen tuskaa, jonka takia hän joutui tarjoutumaan ammattiapuun. Erityisen rajuksi teos yltyy 1950-luvun alkupuolella ennen menestysromaaneja niin kutsun Messias-kriisin kuvauksessa.

– Myös näytelmässä se on käännekohta hänen urallaan. Päämäärä ja Musta rakkaus ovat oman kirjailijaidentiteetin tutkiskelua, jonka kanssa Linna ajautui umpikujaan Messiasta kirjoittaessaan. Tuntemattomassa sotilaassa ja Täällä Pohjantähden alla -trilogiassa hän alkoi havainnoimaan muita ja menestyi.

Kansalliskirjailija on Kannisen ensimmäinen oma ohjaus teatterinjohtajana Tampereen Teatterissa.

– Olen asunut lapsuuteni Väinö Linnan kanssa samassa talossa Hämeenpuistossa. Tuntemattoman luin ensimmäistä kertaa 12-vuotiaana. Kiinnostavaa on myös se, miten Linna on noussut sellaiseen kansalliskirjailijan asemaan, jonka esimerkiksi poliittinen kenttä laidasta laitaan on halunnut omia.

Kansalliskirjailijan kanta-esitys on Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä ensi viikon perjantaina 22. lokakuuta.

TT

Kansalliskirjailija

perustuu Karo Hämäläisen romaaniin, sovittunut Sami Keski-Vähälä

ohjaaja Mikko Kanninen

rooleissa Jukka Leisti, Arttu Ratinen, Eeva Hakulinen, Elina Rintala, Kirsimarja Järvinen, Ville Mikkonen, Arttu Soilumo

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut