Lapintien liikenneympyrä: hitti vai huti? Puolueet eri mieltä – "Liikenneympyrä on vieras ratkaisutapa historiallisessa, urbaanissa kaupunkiympäristössä..."

Muutos: Neljän suurimman valtuustoryhmän puheenjohtajat kertoivat mielipiteensä Lapintien liikenneympyräsuunnitelmasta.

Tämä on havainnekuva Lapintien katusuunnitelmasta. Sitowise / Tampereen kaupunki

Teemu Nurmi

– Samaan tulokseen päästäisiin siirtämällä Lapintien taksiasema, poistamalla koko risteyksen tukkivat erilliset jalankulkuvalot Koskitalon kohdalta ja synkronoimalla vihreä aalto Satakunnankadun liikennevaloihin.

Näin kommentoi Kalervo Kummola, Kokoomuksen ja Rkp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Tampereen kaupunginvaltuustossa, Tampereen kaupungin laatimaa Lapintien katusuunnitelmaehdotusta.

Suunnitelmaehdotuksen mukaan Lapintien, Satakunnankadun ja Rongankadun liikennevalo-ohjattu risteys korvataan lähivuosina liikenneympyrällä.

Tampereen sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi taas tukee vahvasti liikenneympyräratkaisua.

– Satakunnankatu on yksi Tampereen ydinkeskustan kehäteistä, jonne halutaankin ohjata liikennettä, joten sen kuormittuminen on selvä asia, hän muistuttaa.

Salmi kannattaa liikenneympyröiden rakentamista aina, kun se on järkevä vaihtoehto.

– Niiden tekeminen on kallista eikä liikenneympyröitä voi rakentaakaan joka paikkaan, mutta tapauskohtaisesti kannatan niiden lisäämistä, Pekka Salmi toteaa.

Lassi Kalevan, Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtajan, mielestä liikenneympyrät eivät välttämättä sovi Tampereen ydinkeskustan kansallismaisemaan.

Sen lisäksi liikenneympyrän tilantarve on Kalevan mielestä keskustaratkaisuksi liian suuri.

– Liikenneympyrä on vieras ratkaisutapa historiallisessa, urbaanissa kaupunkiympäristössä. Jalankulku ja pyöräily näyttävät vaaralliselle ehdotetussa ratkaisussa. Nykyinen liikennesumppu on suoraa seurausta Hämeenkadun sulkemisesta henkilöautoliikenteeltä. Nyt pyritään paikkaamaan aiemmin tehtyjä virheitä uudella huonolla ratkaisulla, Lassi Kaleva perustelee mielipidettään.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Jaakko Stenhäll pitää Lapintien katusuunnitelmaehdotusta hyvänä.

– Liikennevalojen aiheuttama jonoutuminen ei ole ollut sen paremmin miellyttävää autoilijoille kuin kaupunkitilan viihtyisyydellekään. Samalla liikennevalojen odotusajat ovat olleet usein huomattavan pitkät kävelijöille, minkä ei pitäisi olla hyväksyttävää kävelypainotteisella keskusta-alueella, Jaakko Stenhäll muistuttaa.

Minne uusi liikenneympyrä?

Tamperelainen kysyi Stenhälliltä, Kalevalta, Kummolalta ja Salmelta, minne Tampereella kannattaisi tehdä liikenneympyröitä.

Salmi ja Kummola tekivät suoraan ehdotuksen tietystä paikasta.

– Erityisen hyvin liikenneympyrä toimi Vuolteenkadun ja Hatanpään valtatien sekä vastaavasti Suvantokadun ja valtatien risteyksissä ratikkatyömaan aikana. Ratikka ehkä estää jatkossa niiden käyttöä siinä paikassa, Kummola sanoo.

Pekka Salmi nostaa esiin mahdollisena liikenneympyräpaikkana Epilänkadun ja Myllypuronkadun risteyksen.

Jaakko Stenhällin mukaan liikenneympyröitä tulisi harkita aina siellä, missä se on tilan puolesta mahdollista, koska niissä osataan liikkua, ja samalla ratkaisuista on mahdollista tehdä turvallisia myös kävelylle ja pyöräilylle.

Lassi Kalevan mukaan kaupunkikeskustan ulkopuolelle kiertoliittymät sopivat mainiosti.

– Jokainen sijoituspaikka tulee toki tutkia huolellisesti erikseen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut