Teatteriarvio: TTT:n Nyotaimori kuvaa viiltävän tarkasti uutta työelämää

Teatteri: Kellariteatterissa nähdään mielikuvituksellinen tarina työn imaisemista ihmisistä eri puolilla maailmaa, kuvailee Tamperelaisen teatterikriitikko Katariina Fleming.

Freelancerina työskentelevä Mia (Anne-Mari Alaspää) on nääntyä työtaakan alle. Mainosalalla oleva Frank ( eoffrey Erista) on tyytyväinen työhönsä ja elämäänsä Kari Sunnari

Katariina Fleming

Työelämän yhä kovenevat vaatimukset ja muutokset ovat tiukentuneet vuosi vuodelta. Meiltä vaaditaan yhä enemmän ja vähitellen koko elämä alkaa pyöriä työn ympärillä. Ihmettelemme japanilaisten tappavaa työtahtia, jossa töitä tehdään ilman taukoja pitkiä aikoja, mutta ovatko länsimaissa asiat juurikaan paremmin? Olemmeko myyneet sielumme työlle?

Kanadalaisen Sarah Berthiaumen kirjoittama näytelmä Nyotaimori pohtii työelämää ja sen vaatimuksia raikkaasta näkökulmasta. Kokonaisuus on sirpalemainen ja surrealistinen – ajan ja paikkojen vaihdot käyvät kuin unessa.

Mia ( Anne-Mari Alaspää) on nykyajan työn orja: toimittaja, kirjailija, tutkija, editoija, bloggari, projektinvetäjä, verkkovastaava ja niin edelleen. Läppäri laulaa ja deadlinet paukkuvat, mutta kaikkia töitä ei saa millään valmiiksi. Tekeillä oleva artikkeli Urasuuntia etsimässä kuvaa työelämän muuttumista.

Haastatteluja tehdessään Mia kohtaa erilaisia ihmisiä; osa on uupunut antaessaan työlleen koko elämänsä. Mainostoimistossa työskentelevä Frank ( Geoffrey Erista) kertoo Mialle japanilaisesta perinteestä, Nyotaimorista.

Siinä alaston naisen keho alistetaan liikkumattomaksi pöydäksi, jonka päältä varakkaat ja menestyneet miehet nauttivat sushiannoksia. Ajatus jää vaivaamaan Miaa – olisiko tämä sellainen työ, missä voisi saada rauhan.

Näytelmän tapahtumat poukkoilevat ympäri maapalloa: Mia huomaa yhtäkkiä istuvansa japanilaisen Toyotan takakonttiin suljettuna. Mukaan autotehtaalle tulevat myös amerikkalaista unelmaa etsivä Benny K. Andersson ( Jyrki Mänttäri), joka kilpailee uudesta autosta. Voittaja on se, joka jaksaa pisimpään suudella auton kattoa.

Kokonaisuus on sirpalemainen ja surrealistinen – ajan ja paikkojen vaihdot käyvät kuin unessa.

Hideakin (myös Geoffrey Arista) työnä on silitellä ja hivellä pehmeät hansikkaat kädessä uusia autoja ja etsiä mahdollisia lommoja.

Eriikka Väliahteen Priya näyttää työmaailman nurjimman puolen: hän ompelee tuntikausia putkeen länsimaisille naisille rintaliivejä, joiden nimenä on voimaannuttaminen. Priyalta työ vie kaikki voimat, mutta sitä on pakko pienellä palkalla tehdä.

Ohjaaja Hilkka-Liisa Iivanainen on sovittanut ja ohjannut Nyotaimorin hauskaksi, viiltävän teräväksi ja tässä ajassa eläväksi esitykseksi. Milja Ahon pastellisävyinen lavastus herää eloon Juha Haapasalon voimakkailla valoilla ja äänillä.

Yllättävästi koottu näyttelijäryhmä: TTT:n vakinaiset ja uudet nuoret kyvyt tekevät yhdessä huikeaa ja tarkkaan punnittua näyttelijäntyötä.

Nyotaimori

Käsikirjoitus Sarah Berthiaume

Suomennos Reita Lounatvuori

Ohjaus ja sovitus Hilkka-Liisa Iivanainen

Lavastussuunnittelu Milja Aho

Pukujen suunnittelu Hilkka-Liisa Iivanainen ja Päivi Hatanpää

Alkuperäismusiikki Samuli Laiho

Valo- ja äänisuunnittelu Juha Haapasalo

Rooleissa Anne-Mari Alaspää. Geoffrey Eresta, Jyrki Mänttäri, Eriikka Väliahde

Pohjoismainen kantaesitys TTT:n Kellariteatterissa 18. syyskuuta

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut