Ratikka toi asiakkaat suoraan burgerille, sanoo Social Burgerjointin yrittäjä Tapio Alanko

Näkökulma: Hämeenkadulla sijaitseva hampurilaisravintola selätti koronakauden haasteet.

Social Burgerjointin Tapio Alanko pitää ratikan merkitystä keskeisenä yrityksensä asiakasvirtojen kasvuun. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Alkukesästä 2020 Tampereen Hämeenkadulle perustetun Social Burgerjointin ja yrittäjä Tapio Alangon lähtökohdat eivät olleet parhaat mahdolliset. Koronakausi rajoituksineen oli päällä ja Hämeenkatukin näytti varsin erilaiselta kuin se näyttää nyt.

Alanko on ajatellut, että kohtalo olisi voinut olla hyvinkin erilainen jos kyseessä ei olisi nimenomaan franchising-yrittäjyys.

– Jos tässä olisi tarvinnut yrittää yksin, voi olla että lappu olisi ollut luukulla varsin nopeasti. Nyt on onneksi ollut se tilanne, että jos on ollut joku haasteellinen asia, siihen on voinut kysyä apua ja myös saanut apua, Alanko kiittelee.

Nyt eletään syksyä 2021 ja ennen kaikkea ratikka on muuttanut Hämeenkadun katukuvaa pysyvästi. Alanko sanoo, että siitä on ollut pelkkää hyötyä ravintolabisnekselle. Ravintolan ulko-ovi sijaitsee aivan ratikkapysäkin vieressä.

– Olemme laskeneet, että asiakasvirta on kasvanut 15 prosenttia ratikan ansiosta. Kävijämääräksi muunnettuna puhutaan 30 asiakkaasta enemmän per päivä. Viikkotasolla tämä tarkoittaa 210 kävijää ja kuukaudessa puhutaan lähes tuhannen asiakkaan lisäyksestä, Alanko iloitsee.

Yrittäjä on huomannut, että ravintolaan on tullut paljon asiakkaita sillä perusteella, että ”tultiin kun tämä ravintola oli ihan ratikkapysäkin vieressä”.

– Paljon meillä on käynyt esimerkiksi opiskelijoita syömässä, Alanko kertoo.

Viime vuodet ovat toki tarjonneet riittävästi haasteitakin. Hämeenkadun rakennusvaihe uuteen uskoon tarkoitti yhdessä vaiheessa sitäkin, että myös Alanko ja hänen työntekijänsä näkivät ravintolan ikkunasta erilaisia koneita.

– Yhdessä vaiheessa meillä oli nosturikin aivan oven edessä, hän kuvaa.

Social Burgerjoint avattiin Tampereelle kesäkuussa 2020. Kyseessä on helsinkiläislähtöinen, kovaa vauhtia Suomessa laajentunut ketju, ja Tampereen ravintola oli ketjun yhdeksäs Suomessa.

– Franchise-periaatteestahan tässä puhutaan, ja reseptiikka tulee suorastaan ketjulta. Pyrimme vastaamaan kilpailuun muutamalla asialla: kastikkeet ja ketsupit tehdään itse ja raaka-aineet ovat pitkälti suomalaista alkuperää.

– Tuotteet ovat saaneet palkintoja kansainvälisissä katuruokakilpailuissa. Lisäksi henkilökuntaa ei voi myöskään tarpeeksi kiittää, he ovat iso voimavara, Alanko kuvailee.

Yrityksen toiminta rullaa nyt niin hyvin, että yrittäjä haaveilee avaavansa jonain päivänä vielä toisenkin ravintolan ketjulle.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut