Tampereen kaupunki uudistaa ja yhtenäistää verkkolaskutustaan. Sekä e-laskujen että suoramaksujen laskutuskäytännöt muuttuvat 20. lokakuuta, ja muutos edellyttää asiakkailta toimenpiteitä.
Jatkossa riittää, että kaupungilta tulevia laskuja maksava asiakas tekee vain yhden sopimuksen kaupungin laskujen vastaanottamisesta. Uusi sopimus koskee kaikkia kaupungin laskuttamia palveluita paitsi Tampereen Vedeltä tulevia laskuja.
– Pyrimme uudistuksella lisäämään ja yleistämään e-laskujen käyttöä kaikissa palveluissamme. Vaikka uudistus edellyttää asiakkaalta hieman vaivannäköä, on uusi yhtenäinen palvelu helppo ottaa käyttöön, kertoo talousjohtaja Jukka Männikkö kaupungin tiedotteessa.
Männikön mukaan verkkolaskutuksen yhtenäistäminen tukee omalta osaltaan kaupungin ekologista toimintatapaa ja ilmastoneutraaliuuden tavoitetta. Lisäksi muutoksella tavoitellaan säästöjä kaupungin kassaan: verkkolaskun lähettäminen asiakkaalle on 25 prosenttia edullisempaa kuin paperilaskun.
– Kaupunki lähettää asiakkailleen noin 600 000 laskua vuodessa, ja tällä hetkellä niistä vain noin viidesosa menee e-laskuina, kertoo Männikkö.
Jotta asiakas saa kaupungin verkkolaskutuksen uudistuksesta kaiken hyödyn, on hänen tehtävä muutos laskutussopimukseensa joko omassa verkkopankissaan tai käyttämänsä pankin toimipisteessä. Tähän mennessä asiakkaan on pitänyt tehdä kaupungin kanssa useita eri palveluja koskevia laskutussopimuksia. Jatkossa kaikki laskut saa joko suoramaksuina tai e-laskuina, kun on uudistanut vanhan sopimuksensa ja vaihtanut laskutustunnuksen uuteen: Tampereen kaupunki/laskut.
Jos asiakas ei tee muutosta, hän alkaa saada käyttämistään kaupungin palveluista paperisia laskuja postiosoitteeseensa.