– Patosillan liikennemäärät käytön huipputunteina ovat niin suuria, että siellä ei ole miellyttävää eikä turvallista liikkua. Patosillan leventäminen on edessä, liikenneinsinööri Timo Seimelä Tampereen kaupungilta sanoo.
Tammerkosken ylittävä, Hämeensillan ja Satakunnansillan välissä kulkeva Patosilta on pahimpina ruuhka-aikoina polkupyöräilijöiden, sähköpotkulautailijoiden ja jalankulkijoiden sekamelska. Etenkin kesäisin sillalla on myös runsaasti turisteja napsimassa valokuvia koskimaisemasta.
Tiina Kuusipalo on työskennellyt 18 vuotta Patosillalla sijaitsevassa Ekokumppanit Oy:ssä. Kävellen siltaa käyttävä Kuusipalo on nähnyt liikenteen määrän lisääntyneen sillä vuosien aikana.
Hänelle ei ole sattunut sillalla liikenteen vilskeessä mitään onnettomuutta, mutta läheltä piti -tilanteita on kuulemma ollut lukuisia.
– Ekokumppanien ulko-ovi avautuu suoraan Patosillalle ja olenkin varoitellut muun muassa yleisö- ja koulutustilaisuuksiimme tulleita vieraita siitä, että katsokaa tarkkaan sivuillenne, kun astutte ovesta ulos, hän kertoo.
Syyskuun alussa julkaistu Liikenteen kehitys Tampereella vuonna 2020 -liikennemääräraportti osoittaa, että Patosillan pyöräilijäpiikki oli vuonna 2019, jolloin niin sanotun iltahuipputunnin aikana pyöräilijöitä oli sillalla lähes 500. Seuraavana vuonna lukema oli noin 400 ja tänä vuonna enää hieman yli 250. Hämeensilta on tänä vuonna ohittanut Patosillan pyöräilijämäärissä.
Siltojen pyöräilijä- ja jalankulkijamääriin vuosina 2019-21 vaikuttaa Hämeenkadun työmaa sekä Hämeensillan uudelleenrakentaminen 2018-20 sekä koronapandemian aiheuttama ihmismäärien väheneminen Tampereen keskustassa muun muassa etätöiden takia vuonna 2020 ja jonkin verran edelleen myös kuluvana vuonna.
– Patosillan tilanne on helpottunut hetkellisesti, mutta liikennemäärä kasvaa taas, kun tilanne normalisoituu, Timo Seimelä toteaa.
Patosilta on jo nyt erittäin tärkeä kevyen liikenteen väylä itäisestä keskustasta läntiselle puolelle ja merkitys kasvaa, kun Rongankadun ja Puutarhakadun pyöräilyolosuhteita kehitetään.
Rongankadun, jolle tulee kaupunkistrategian mukaan ”esimerkillisen laadukas pyörätie kantakaupunkiin”, liikennejärjestelytyöt on Seimelän mukaan tavoitteena käynnistää vuonna 2022.
Puutarhakadun yleissuunnitelma käynnistyy tämän vuoden puolella.
Neljä metriä leveän Patosillan voi leventää pohjoissuuntaan vaikka kaksinkertaiseksi, mutta Frenckellin seinässä olevan läpikulkuaukon suurentaminen ei ole yhtä yksinkertainen tehtävä.
Liikenneinsinööri Seimelä kertoo, että käynnissä olevassa Frenckellin asemakaavatyössä pyritään huomioimaan sekä sillan että Frenckellin puistoreitin kehittämistarpeet ja samalla tutkitaan, miten leveän aukon rakennuksen seinään voisi tehdä.
– Siinä pitää tietysti huomioida kaupunkikuvallinen puoli, aukon sijoittuminen rakennuksen julkisivuun esimerkiksi talon ikkunoihin nähden sekä rakennuksen kantavat rakenteet. Ne seikat määrittelevät, miten paljon nykyistä aukkoa voidaan leventää, Timo Seimelä muistuttaa.
Tiina Kuusipalo sanoo, että mahdollisen sillan leventämisen lisäksi sen pintaan pitäisi tehdä selkeät maalaukset siitä, kumpi puoli on tarkoitettu kovempaa vauhtia liikkuville.