Sale ei ole enää keltainen: myös punainen kuuluu yhä kaupan väreihin – "Miljööuudistus saadaan tehtyä noin kahdessa viikossa"

Kauppa: Pirkanmaan Osuuskauppa uudistaa parin vuoden aikana koko Sale-verkostonsa. Värimaailman muutos näkyy jo ulkoa.

Myymäläpäällikkö Johanna Niippa (vas.) ja Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen ovat tyytyväisiä uudistuksen tuomaan avaruuteen ja valoisuuteen. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Kaikki Suomen Sale-myymälät uudistuvat ja Pirkanmaan Osuuskaupan Salet ovat ensimmäisten joukossa.

POK oli mukana konseptikehityksessä jo viime vuoden loppupuolella, jolloin Sale Terälahti uudistettiin. Se ja tammikuussa uudistettu Sale Hervanta kulkivat osuuskauppalaisten suussa nimityksellä proto, sillä niissä testattiin muun muassa uutta sävymaailmaa. Ne ovatkin ilmeeltään hieman erilaisia kuin myöhemmin kasvojenkohotuksen saaneet myymälät Pirkanmaalla.

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen kertoo, että maakunnan 34 Salea sekä kuusi ABC-asemien yhteydessä palvelevaa ruokakauppaa uudistuvat kahdessa vuodessa. Tänä vuonna valmiiksi tulee 22 yksikköä.

– Meillä on kahden koon uudistusmalleja. Miljööuudistus saadaan tehtyä noin kahdessa viikossa ja myymälä on uudistuksen aikana koko ajan auki. Suuren koon uudistuksissa tehdään myymälöissä periaatteessa kaikki uusiksi. Sellaisia Saleja ovat Pirkanmaan Osuuskaupalla Terälahti, Metsäkylä ja Järvensivu, Haapanen sanoo.

Sale Osmonmäki avautui uudella ilmeellä 2. syyskuuta.

Ensimmäiset uudet asiat näkyvät heti sisään tullessa. Keltaista väritystä ei enää näy, ulko-oven viereiseen ikkunaan on ilmestynyt Sale Osmonmäen paikallistunnistekyltti, jossa on Osmonmäen soittolava, ja sisääntulon oikealle puolelle on tuotu paistotuotteet, kahvikone sekä pöytä tuolien kera. Ikkunasta näkee nyt aidosti Tampereen Pohjolankadun maisemat.

Miljööuudistus saadaan tehtyä noin kahdessa viikossa ja myymälä on uudistuksen aikana koko ajan auki. Suuren koon uudistuksissa tehdään myymälöissä periaatteessa kaikki uusiksi.

– Sisääntulo on avara, tuotteiden paikat ovat selkeytyneet, myymälä on nykyaikainen, valoisa, hieno ja raikas ja ikään kuin siinä olisi entistä enemmän tilaa, Sale Osmonmäen myymäläpäällikkö Johanna Niippa kertaa palautetta, jota asiakkaat ovat antaneet uudistetusta myymälästä.

Poistuneen keltaisen värin tilalle ovat tulleet muun muassa kauran väri sekä mintun- että tummanvihreä. Punainen kuuluu edelleen Salen väreihin.

Salejen asiakaskunnassa ja -tarpeissa on eroavaisuuksia, joten myymälöiden valikoimat ovat nyt aiempaa räätälöidympiä.

Myymäläpäällikkö Niippa sanoo Sale Osmonmäessä käyvän eniten trenditietoisia ihmisiä ja seniorikansalaisia.

Myymälä yrittää toteuttaa asiakkaiden toiveita ja yhteen hieman epätavallisempaan ongelmaan Niippa ja hänen henkilökuntansa etsii parhaillaan ratkaisua.

– Rollaattoria käyttävät asiakkaamme kertoivat, että uusittu ostoskorimme ei mahtunut rollaattorin etukorin sisään vaan meinasi putoilla siitä koko ajan. Nyt metsästämme ostoskoreja, jotka mahtuvat siihen, Johanna Niippa toteaa.

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-uudistus maksaa tänä vuonna noin viisi miljoonaa euroa. Kokonaissumma on noin kymmenen miljoonaa euroa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut