Ratikka kaupan: Voiko Tamperekin saada Spårakoffin? – "Periaatteessa raiteilla olisi tilaa, mutta..."

Spårakoff-ravintolaratikka on kierrellyt Helsingissä jo vuosia. Cecil/Wikimedia Commons/Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Ratikka myynnissa Tampereella?

Olisiko tässä mahdollisuus siihen, että Tamperekin saa oman ravintolaratikan Helsingin Spårakoffin tapaan?

Kalustopäällikkö Ali Huttusen mukaan Tampereen Raitiotie Oy ei ole ravintolaliiketoimintaan laajentamassa.

Jos sen sijaan reipas, rohkea ja rahakas ravintolayrittäjä löytyy, ajatus on mahdollinen. Noin periaatteessa.

– Teknisesti testiratikka on ajokunnossa, mutta siihen pitää vaihtaa samaa jännitettä käyttävä sähköratajärjestelmä, jotta se voi ajaa samaan aikaa muiden ratikoiden kanssa, aloittaa Huttunen.

Sen jälkeen rahanreikiä ja reunaehtoja seuraa niin paljon, että kivijalkapubi ratikkareitin varressa alkaa tuntua liiketaloudellisesti houkuttelevammalta.

Ison sähköinvestoinnin jälkeen yrittäjän täytyisi muun muassa huolehtia 40 vuotta vanhan raitiovaunun ylläpidosta sekä hankkia osaaminen, koulutus, kuljettajat ja ajamisen vaatimat järjestelmät.

– Myös vastuukysymyksiä on paljon. Periaatteessa raiteilla olisi tilaa, mutta taloudellisesti toiminnasta voisi olla vaikeaa saada kannattavaa, pohtii Huttunen.

Ensimmäinen ratikka on nyt kaupan Tampereella – "Pääliiketoimintaamme on myydä ja rakentaa uusia, ei säilyttää vanhoja"

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut