Ensimmäinen ratikka on nyt kaupan Tampereella – "Pääliiketoimintaamme on myydä ja rakentaa uusia, ei säilyttää vanhoja"

Liikenne: Skoda Transtech hakee ostajaa kaupungin rataverkossa ensimmäisenä ajaneelle 40 vuotta vanhalle saksalaiselle testiratikalle.

Testivaunu oli osa Hervannan katukuvaa kevättalvella 2020. Pekka Ruissalo/Tamperelaisen arkisto
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Virallinen raitiotieliikenne on jatkunut Tampereella vasta reilun kuukauden, mutta ensimmäinen ratikka olisi jo kaupan.

Tarjolla on ensimmäinen Tampereen raiteilla kulkenut raitiovaunu eli saksalainen testiratikka, joka oli liikenteessä keväällä 2020.

Testivaunun omistavan Skoda Transtechin toimitusjohtajan Juha Vierroksen mukaan tarjousten kanssa sopii lähestyä, jos oma ratikka kiinnostaa.

– Meidän pääliiketoimintaamme on myydä ja rakentaa uusia ratikoita, ei säilyttää vanhoja.

Vierroksen mukaan Skoda Transtech selvittää tällä hetkellä vaihtoehtoja testiratikan tulevaisuudesta. Eräs niistä on ratikan myyminen halukkaalle vaikkapa kahvilarakennukseksi.

Ilmaiseksi ratikka ei Vierroksen mukaan irtoa, mutta pohjahintaa hän ei anna. Lisäksi ratikan hankkija saa varautua merkittäviin kuljetuskustannuksiin yli 28-metrisen kulkupelin saamiseksi Ruskon varikolta haluamaansa paikkaan.

– Tämän tyyppisiä vaunuja on vielä paljon liikenteessä, joten myyminen varaosiksi on mahdollista.

Tampereen Raitiotie Oy suunnitteli testiratikan käyttämistä huoltovaununa. Selvitysten jälkeen hankkeesta luovuttiin.

– Testiratikkaan pitäisi vaihtaa sähköratajärjestelmä, jotta se voi liikennöidä yhtä aikaa muiden ratikoiden kanssa. Myös vaunun ylläpito olisi työllistänyt, joten kokonaisuus olisi ollut lopulta kohtuuttoman kallis, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen.

Skoda Transtech hankki käytetyn testiratikan Tampereelle Saksan Hannoverista rataverkon testaamiseksi ennen varsinaisten ratikoiden saapumista.

Saksalaisen LHB:n vuonna 1981 valmistama TW6000-mallin raitiovaunu saapui helmikuun lopussa vuonna 2020. Keväällä 2020 sillä ajettiin testejä ensin Ruskon varikolla ja myöhemmin myös Hervannassa ja Hervannan valtaväylän Turtolan suoralla.

Testivaunulla varmistettiin sähköratarakenteiden toimivuutta sekä vaihteiden ja raiteiden ajettavuutta. Vierros pitää testiratikan tuottamista Saksasta Tampereelle pari kuukauden testiajojen takia kannattavana operaationa.

– Se oli ehdottomasti kannattavaa. Ilman testiratikkaa infratestien aikataulu olisi mennyt todella tiukalle.

Ratikka kaupan: Voiko Tamperekin saada Spårakoffin? – "Periaatteessa raiteilla olisi tilaa, mutta..."

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut