Uudet jalankulku- ja pyöräväylät käyttöön Hatanpään valtatiellä ja Paasikivenkadulla

Tältä näyttää Tampereen Paasikiventien uusi jalankulkijoille ja pyöräilijöille suunnattu väylä. Raitiotieallianssi
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Hatanpään valtatien katurakennustyöt ovat loppuvaiheessa. Kiveystyöt ovat edenneet vaiheeseen, jossa raitiotien rakentamisen yhteydessä Hatanpään valtatien länsipuolelle rakennettu pyörätie saadaan koko osuudelta käyttöön tänään torstaina.

Myös raitiotien osalla kaksi (Pyynikintori-Santalahti) otetaan käyttöön koko Paasikivenkadun pohjoispuolen uusi jalankulku- ja pyöräväylä perjantaina.

Hatanpään valtatiellä otetaan käyttöön kadun länsipuolelle rakennettu eroteltu jalankulku- ja pyöräväylä, jossa pyöräväylän osuus on kaksisuuntainen.

– Hatanpään valtatien katurakennustyöt ovat loppusuoralla ja nyt kun väylät on saatu kuntoon, ne on tarkoituksenmukaista avata käyttöön. Loput kiveys- ja vihertyöt Hatanpään valtatiellä valmistuvat myös lokakuun aikana, lohkopäällikkö Lasse Kivekäs kertoo.

Hatanpään valtatiellä uutta pyörätietä ja jalankulkuväylää on rakennettu kadun länsipuolelle reilut 600 metriä. Hatanpään valtatien itäpuolella sijaitsee jalkakäytävä. Sorinaukion kohdan pyörätie avautuu, kun Tampereen kaupungin teettämä erillishanke Vuolteenkadulla valmistuu.

Raitiotien rakentamisen yhteydessä on tehty katurakentamista hyväksyttyjen katusuunnitelmien mukaisiksi.

– Kiveysten viimeistelytöitä on käynnissä vielä muun muassa Pyynikin Brewhousen kiinteistön vierellä. Verkatehtaankadun ja Suvantokadun välillä tehdään vielä betonikiveystöitä samoin kuin Aleksanterinkadun ja Suvantokadun kulmauksessa. Suvantokadun länsipuolella jatketaan vielä reunakivien muutostöitä saarekealueella ja linja-autoasemalla sijaitsevan sähkönsyöttöaseman edustalla viimeistellään piha-aluetta, Lasse Kivekäs toteaa.

Syksyn aikana tehdään Hatanpään valtatiellä myös vihertöitä ja puiden istutuksia. Näiden töiden aikana voidaan jalankulku- ja pyöräväylää joutua ajoittain hetkeksi kaventamaan.

Hatanpään valtatiellä otetaan käyttöön myös uusi kadun ja raitiotien ylityspaikka Otavalankadun kohdalla. Ylityspaikka eroaa suojatiestä siten, että ylityspaikalla jalankulkija ja pyöräilijä ovat väistämisvelvollisia raitio-ja autoliikenteeseen nähden. Suojateillä väistämisvelvollisuus on autoliikenteellä ja Ratikalla, joiden tulee antaa tietä jalankulkijalle. Ylityspaikoilla reunakivet on madallettu kadun ylityksen helpottamiseksi.

Uuden ylityspaikan kohdalle liimataan ensivaiheessa tarrat osoittamaan paikan sijaintia. Vastaavia huomiotarroja on käytetty myös Hämeenkadulla.

Tampereen raitiotien osalle 2, Paasikivenkadun pohjoispuolelle, on raitiotietöiden yhteydessä rakennettu uusi jalankulku- ja pyöräväylä. Osuus Haarlankujalta Haarlankadun liittymään saadaan jalakulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön perjantaina 17.9. Onkiniemenkadun ja Haarlankujan välinen osuus valmistui jo kesäkuussa.

Uusi pyöräväylä on 2,5 metriä leveä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden osuudet väylästä on eroteltu betonikiviraidalla. Jalankulku ja pyöräily opastetaan uuden väylän kautta, mutta Haarlan kiinteistön pysäköintialueen ja työmaatukikohdan aidan välissä kulkeva työnaikainen jalankulku-ja pyöräväylä jää edelleen käyttöön. Uusi jalankulku-ja pyöräilyväylä liittyy raitiotien rakentamiseen sekä Paasikivenkadun uusimiseen raitiotien mahdollistavan katusuunnitelman mukaiseksi.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut