Liikennemäärät jo palautumassa – Tuore raportti paljastaa, miten autojen määrä romahti kaupungissa korona-aikana

Liikenne: Tuore raportti paljastaa, miten autojen määrä romahti kaupungissa korona-aikana. Liikenneinsinööri uskoo lukujen pikaiseen palautumiseen.

Kangasalta Tampereelle asiointireissulle lähtenyt Timo Vilanen ilmoittaa olevansa poikkeus säännöstä: oma auto oli koronavuoden aikana silloin, kun oli tarvis, eivätkä bussimatkatkaan vähentyneet tavanomaisesta. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Koronavuosi 2020 vähensi dramaattisesti ajoneuvoliikennettä Tampereen teillä ja katuverkossa.

Mittasuhteet selviävät Liikenteen kehitys Tampereella vuonna 2020 -liikennemääräraportista, jota esiteltiin Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle tiistaina.

Kokonaisliikennesuorite eli päätie- ja pääkatuverkon yhteenlaskettu ajoneuvokilometrien määrä laski vuonna 2020 peräti 8,2 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna. Tampereen pääkatuverkossa ajetut kilometrit vähenivät vieläkin enemmän eli 10,3 prosentilla.

– Viime vuosi oli koronan takia täysin poikkeuksellinen liikenteessäkin. Maaliskuun puolivälistä eteenpäin Suomi meni kiinni ja koko vuosi jäi isolle miinukselle, vaikka loppuvuoden aikana liikennemäärät jälleen kasvoivat, kertoo Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Katja Seimelä.

Vuoteen 2019 verrattuna vuoden 2020 liikennemäärät laskivat koronapandemian myötä lähes kaikilla seurannassa olevilla kaduilla. Tampereen päätie- ja pääkatuverkossa kasvuprosentteja oli vuonna 2020 ainoastaan Sammonkadun ja Itsenäisyydenkadun reitillä sekä Ruskontiellä Sääksjärven ja Hervannan välillä.

Kun vertailukohdaksi otetaan helmikuun 2020 ja helmikuun 2021 väli, arkivuorokauden liikennemäärät kasvoivat keskusta-alueella Sammonkadulla, Itsenäisyydenkadulla, Rautatienkadulla ja Hämeenkadulla.

– Sammonkadulla ja Itsenäisyydenkadulla taustalla on ratikkatöiden valmistuminen. Rautatienkadun liikennemäärää lisäsi Hatanpään valtatien töiden alkaminen. Ruskontiellä liikennemäärä jatkaa edelleen kasvua Vuoreksen ja Hervannan uusien alueiden toteutumisen siivittämänä.

Tampereella liikennemääriä seurataan liikennevaloliittymissä olevien ilmaisimien sekä liikenteen automaattisten mittauspisteiden avulla.

Myös itä-länsi-suuntainen läpikulkuliikenne Pispalan kannaksella ja Rajasalmen sillalla väheni 7 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna. Näiden keskimääräinen yhteenlaskettu vuorokausiliikenne oli 96 900 ajoneuvoa vuorokaudessa, kun vielä vuonna 2019 määrä oli 104 200.

Seimelän mukaan Tampereen ajoneuvoliikenteen määrät ovat tänä vuonna palautuneet kohti vuoden 2019 tasoa.

– Osan jääminen etätöihin mahdollisesti pysyvästikin voi vaikuttaa liikennemäärään, mutta kaupunkiseudun kasvu ruokkii liikenteen kasvua jatkossakin.

Tänä vuonna keskustan katuverkon liikennemääriin vaikuttaa ennen kaikkea Sepänkadun sulkeminen.

– Liikenne ohjautuu korvaaville reiteille ja ainakin Hämeenpuisto liikennemäärät ovat nousseet.

Tampereelle rekisteröityjen ajoneuvojen määrä kasvoi vuonna 2020 noin 2 prosentilla. Henkilöautoja oli vuoden lopussa rekisteröity Tampereelle yli 97 000.

Koronavuosi 2020

Busseista katosi lähes 14 miljoonaa matkustajaa

Vielä ajoneuvoliikennettäkin enemmän koronapandemia söi bussimatkustajien määrää. Tampereen seudun joukkoliikenteen eli Nyssen matkustajamäärä putosi vuonna 2020 peräti 33 prosentilla. Vuonna 2020 matkustajia oli 27,6 miljoonaa, kun vuonna 2019 matkustajia oli 41,3 miljoonaa. Koronavuonna matkustajia oli päivässä 76 000, kun vuotta aiemmin lukema oli 113 000.

Sen sijaan pyöräliikenteen käyttäjämäärä kasvoi vuonna 2020 noin 10 prosentilla.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut