Näin paljon Tampereen ratikalla matkustettiin avauskuun aikana – Matkoista 75 prosenttia tehtiin linjalla 3

Perjantaina noin kello 12.15 ratikkaan nousi Keskustorin pysäkiltä kymmenisen ihmistä. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Tampereen ratikalla tehtiin ensimmäisen liikennöintikuukauden (9.8.-7.9.) aikana 530000 matkaa. Matkustajamääräluku perustuu lipunlukulaitteeseen leimattuihin matkoihin, joten siihen kuuluvat vaihtomatkat, mutta puuttuvat lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kyytiin nousevat sekä alle 7-vuotiaat vanhemman matkustajan mukana kulkevat.

30 liikennöintipäivän keskiarvomatkustajamäärä on noin 17600 päivää kohti.

– Minä lähestyn asiaa arkipäivien päiväkohtaisten matkustajamäärien kautta. Arkipäivisin ratikalla tehdään noin 30000 matkaa, mikä on todella hyvä luku ensimmäiseltä kuukaudelta ottaen huomioon, että koronalla on vielä aika paljon vaikutusta joukkoliikenteen asiakasmääriin, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Nysseltä sanoo.

Keskiarvon selittävät päiväkohtaiset vaihtelut. Arkipäivinä ratikan päivittäinen matkustajamäärä on on tällä hetkellä 30000 matkan tasolla, lauantaisin noin 20000 ja sunnuntaisin noin 10000.

Kahden ratikkalinjan, Sorin aukion ja Kaupin kampuksen välillä kulkeva linja 1 sekä Pyynikintorin ja Hervantajärven välinen linja 3, matkustajamäärät eroavat toisistaan huomattavasti.

– Noin 30000 arkipäivämatkustajan määrästä noin 22000 kertyy linjalta 3 ja 8000 linjalta 1. Se ei yllätä, sillä linja 1 on paljon lyhyempi kuin linja 3, Periviita toteaa ja jatkaa, että linjan 1 jatkaminen molemmista päistä suunnitellusti mahdollistaisi siitä ykköslinjan myös matkustajamäärien osalta.

Toinen vähemmän yllättävä seikka ovat pysäkit, joilta noustaan eniten ratikan kyytiin. Ne ovat Rautatieasema, Koskipuisto ja Keskustori.

Joukkoliikennejohtaja uskoo tulevan talven aikana Tampereen ratikalla tehtävän vilkkaimpina päivinä noin 40000 matkaa.

Noin vuoden aikajänteellä hän on tyytyväinen siihen, jos vuoden 2022 loppupuolella lukema on 50000.

– Siihen pääsemiseen vaikuttaa myös maankäytön kehittyminen eli esimerkiksi se, että linjan 3 pääteaseman ympäristö Hervantajärvellä on vasta rakentumassa.

– Ennusteeni on tehty sillä perusteella, että korona ei enää vaikuttaisi matkustamiseen, Mika Periviita muistuttaa.

Kirskunta ja odottelu vähenevät

Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo, että yhtiö on tehnyt parannuksia ratikan kaarrekirskunnan ja vaihdeäänien hallintaan.

Myös Sammonaukion ratikan liikennevaloetuisuudet ovat puhuttaneet kaupunkilaisia ja huomiota on kiinnitetty myös matkustajaturvallisuuden lisäämiseen viestinnän keinoin.

– Tampereen kaupunki on säätänyt Sammonaukion liikennevaloja ja ensi viikosta alkaen ratikan aikatauluja ja vuoroja säädetään siten, että vaunut liikkuvat yhtaikaisemmin risteyksessä. Näin ajoneuvoliikenteen odotusajat liikennevaloissa lyhenevät, Tampereen ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä valottaa tiedotteessa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut