Moni autoilija ei tiedä, että oman auton ajovalokytkimen automaattitoiminto ei välttämättä kytke takavaloja päälle. Tietämättömyyden vuoksi moni autoilija kulkee liikenteessä takavalot pimeinä.
Käytännössä kaikissa uusissa autoissa ajovalojen kytkimen automaattiasento käynnistää varsinaisten ajovalojen sijaan niin sanotut huomiovalot. Huomiovalot eivät kuitenkaan välttämättä kytke takavaloja päälle.
Tämä voi johtaa vaaratilanteisiin etenkin iltojen pimentyessä. Tilanne on yleinen ja johtuu kuljettajalle kätevän automaattikytkennän helppoudesta.
Asetuksen yleisyys on peruja autovalmistajien monikansallisuudesta.
– Toisin kuin Suomessa, monissa maissa ajovalojen käyttö on pakollista vain pimeällä. Huomiovalot on kuitenkin suunniteltu käytettäviksi myös päiväsaikaan tavoitteena auttaa muita tienkäyttäjiä havaitsemaan liikkeellä oleva kulkuneuvo. Tämän vuoksi takavaloja ei ole välttämättä ohjelmoitu käynnistymään huomiovalojen kanssa, kertoo tiedotteessa LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Kuljettajan vastuulla on huolehtia valojen toimivuudesta ja niiden oikeasta käytöstä. Valokytkimen eri asentojen merkitys tulisikin opetella auton käyttöohjeista tai asiantuntijan avustuksella.
Kaukovalot voi kytkeä päälle hyvällä omallatunnolla jo hieman ennen kohtaamista.
Ajovalojen voi kuitenkin varmistaa olevan päällä yhdellä helpolla kikalla.
– Jos auton mittaristo on pimeänä, kannattaa ajaa auto tien sivuun ja säätää valokytkintä siten, että valot syttyvät mittaristoon. Samalla myös huomiovalot vaihtuvat ajovaloihin käytännössä aina, Alaviiri vinkkaa.
Hän muistuttaa vielä kaukovalojen oikeasta käyttämisestä. Kaukovaloja sammutetaan jopa moottoritiellä ja suunnattomien etäisyyksien päässä, vaikka moottoriteiden eri suuntiin kulkevien kaistojen iso suojaväli tekee aina valojen säätämisen tarpeettomaksi.
– Lisäksi kaukovalot kytketään usein takaisin päälle vasta kohtaamisen jälkeen. Sen voi vallan hyvällä omallatunnolla tehdä jo hieman ennen kohtaamista. Tällä menettelyllä välttää sen, että vastaantulijan valokeilan takana olisi esimerkiksi hirvi väijymässä pimeässä.
Huoli ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut käyttövoimavalintojen lisäksi myös valoihin.
– Huomiovalot kuluttavat huomattavasti vähemmän sähköä kuin normaalit ajovalot. Ne eivät kuitenkaan välttämättä pidä valoja sulana lumisateella, Alaviiri vielä jatkaa.