Hervannan kaduilla liikkuu vuodenvaihteessa robottiautoja – kuljettavat ihmisiä ratikkapysäkeille, lue mistä on kyse

Sensible 4:n Toyota Proacerit ovat aivan tavallisen pakettiauton näköisiä. Sensible 4

Teemu Nurmi

Tamperelainen uutisoi 27.3.2021, että autonomiset eli ilman kuljettajaa kulkevat ajoneuvot aloittavat ratikan syöttöliikenteen Tampereen Hervannassa loppuvuodesta 2021. Nyt pilottihankkeen sisältö ja aikataulu ovat tarkentuneet.

– Autonomisten ajoneuvojen liikenne Hervannassa käynnistyy joulukuun lopun ja tammikuun alun välillä Sensible 4:n kahdella automatisoidulla Toyota Proacella sekä VTT:n yhdellä automaattipikkubussilla, projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta kertoo.

Toinen automaattiajamiseen liittyvä hanke on hakemisvaiheessa. Kulmalan mukaan se täydentäisi erinomaisesti kokonaisuutta

Tavoiteaikataulu toisen hankkeen kohdalla on se, että testaamisen pitää tapahtua EU-rahoitteisen SHOW-hankkeen aikana. Se päättyy vuoden 2023 lopussa.

Hankkeen tarkoitus on kehittää ja testata itseajavia ajoneuvoja urbaanissa ympäristössä sekä hahmottaa alan standardeja. Suomesta projektissa ovat mukana Sensible 4, Sitowise, Tampereen kaupunki ja VTT.

– Tavoite on, että lopulta kuusi autoa ajaa Hervannassa kahdella eri reitillä, Kulmala sanoo.

Tavoite on, että lopulta kuusi autoa ajaa Hervannassa kahdella eri reitillä.

Autonomiset ajoneuvot kuljettavat matkustajia raitiovaunupysäkeille ensivaiheessa 3,1 kilometrin reitillä Teekkarinkatu-Ahvenisjärventie-Opiskelijankatu. Kyytiin voi nousta tai poistua missä kohtaa vain.

Hervannassa on mahdollista hyödyntää 5G-verkkoa ja ajoreitti kulkee joukkoliikennereitillä.

– Reitti on ihan selkeä ja melko helppokulkuinen, mutta asiassa on silti paljon setvittävää ja suunniteltavaa. Sensible 4 tekee jo maastossa muun muassa kartoitustöitä, joiden avulla liikenne saadaan toimimaan, Mika Kulmala kertoo.

Hiedanrannassa oli kokeilu viime vuonna

Älypuhelimella tilattava, itseajava sähkökäyttöinen Robo liikennöi Paasikiventien ja Hiedanrannan Kuivaamon välillä vuoden 2020 syksyllä kuusi viikkoa.

Kokeilu oli osa Tampereen kaupungin Hiedanranta MaaS -hanketta, jossa kehitetään kestävää liikkumista palveluna.

Robo kuljetti yhteensä 419 matkustajaa.

Onnettomuuksia tai läheltä piti –tilanteita ei sattunut, mutta muutama talvikelin ja putoavien lehtien aiheuttama käyttökatkos kokeilujaksolla oli. Energiankäytöltään Robo oli henkilöauton luokkaa.

Kehitettävää löytyi Robon tilaussovelluksesta ja palvelun suunnittelusta kokonaisuudessaan. Teknisistä asioista muun muassa ajoneuvon sisällä oleva infonäyttö sekä muiden kadunkäyttäjien varoittamiseen soveltuva äänimerkki .

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut