Näinkö mullistavasti Koilliskeskus muuttuu? – Jos ratikka tulee alueelle jo muutaman vuoden päästä, pitää Koilliskeskuksen kehittämiseen pistää vauhtia

Havainnekuva osoittaa, miltä Mäentakusenkadun vaihtoterminaali alue näyttäisi. Heikkilänkadulla on lukuisia suuria kerrostaloja. Linnainmaan K-Citymarket pilkottaa talojen välistä. Ramboll

Teemu Nurmi

Koilliskeskus on vahva painopistealue Tampereen pormestariohjelmassa 2021-25. Tavoite on päättää ratikkaverkoston jatkamisesta Koilliskeskukseen.

Kun aiemmin on puhuttu raitiotien kulkevan alueella noin vuonna 2031, on raitiotien seudullisen yleissuunnitelman yhteydessä laaditun alustavan arvion mukaan Koilliskeskus-Pirkkala -ratahaara mahdollista rakentaa jo 2025-2028.

Tampereen kaupunki kertoi jo kaksi ja puoli vuotta sitten tekevänsä Koilliskeskuksen alueelle kehittämissuunnitelmaa. Nyt kuulostaa siltä, että alueen lähitulevaisuuden suuntaviivat täytyy piirtää nopeammin kuin alunperin ajateltiin.

– Raitiotien suunnittelua tehdään kiivaalla tahdilla, jotta voidaan tuottaa päättäjille tarpeeksi tietoa mahdollisen jatkopäätöksen tekemiseksi. Kiivas aikataulu tuottaa ymmärrettävästi paineita myös asemakaavoitukselle, jotta asemakaava olisi ”ratikkavalmiudessa” päätöstenteon aikaan, ja mahdollistaisi rakentamisen aloittamisen suunnitellusti, projektiarkkitehti Katarina Surakka Tampereen kaupungilta kertoo.

Linnainmaalle on noussut vajaan 25 vuoden aikana vanhojen omakotitalojen rinnalle kerrostalokoteja tuhansille ihmisille. Palvelukeskittymässä ovat vuonna 2009 avautuneet K-Citymarket sekä Prisma. Lähellä ovat myös terveys- ja sosiaalipalvelut, kirjasto ja nuorisopalvelut. Lidl avaa syyskuussa ovensa Heikkilänkadulla.

Koilliskeskuksen alueelle tulisi kehittämissuunnitelmaluonnoksen pohjalta arvioiden noin 4000 uutta asukasta. Koilliskeskuksen aktiivinen keskipiste muodostuisi raitiotien vaihtoterminaalin ympärille. Terminaalin sijoituspaikka olisi K-Citymarketin edessä Mäentakusenkadulla.

Kiivas aikataulu tuottaa ymmärrettävästi paineita myös asemakaavoitukselle, jotta asemakaava olisi ”ratikkavalmiudessa” päätöstenteon aikaan.

Osuus olisi vain joukkoliikenteen käytössä ja uusi muulle ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tie kulkisi Aitolahdentien ja Piettasenkadun välillä.

Suunnitelmassa on varaus uimahallille, jota alueen pitkäaikaisemmat asukkaat ovat odottaneet kuin kuuta nousevaa jo parisenkymmentä vuotta.

Uimahallivaraus on Aitolahdentien ja Heikkilänkadun kulmassa olevalla metsäsaarekkeella, jota monet paikalliset kutsuvat jo uimahallin tontiksi.

Projektiarkkitehti Katarina Surakka kertoo, että tänä syksynä tehdään päätös raitiotien hankesuunnittelijan valinnasta. Sitä myöten raitiotien hankesuunnittelu pääsee alkamaan syksyllä.

– Jotta raitiotie voidaan toteuttaa, täytyy ratikkareitin varrelle tehdä myös useita asemakaavamuutoksia. Koilliskeskuksen alueella ne ovat ensimmäisiä askelia kohti Koilliskeskuksen yleissuunnitelmaa, Surakka sanoo.

Valmisteltavat asemakaavatyöt ja niiden aikataulu ovat osa syksyllä päätöksentekoon menevää kaavoitusohjelmaa. Vielä näistä töistä ei ole tarkempaa tietoa, asiaa valmistellaan parhaillaan, Surakka toteaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut