Alkoholittomien myynti kasvoi eniten – silti harva niitä ostaa

Kuohuviinejä ostettiin vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 3,32 miljoonaa litraa eli lähes 17 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 tammi-kesäkuussa. Arkisto/Vesa Vuorela

Sirpa Repo

Alkon myynti litroina oli vuoden ensimmäisellä puolikkaalla vajaan prosentin viime vuotta pienempi. Juotavaa myytiin nyt 43,5 miljoonaa litraa.

Tuoteryhmistä suhteessa eniten myynti kasvoi alkoholittomissa juomissa, 24,5 prosenttia. Niitä myytiin 0,31 miljoonaa litraa.

Kuohuviineissä kasvua oli 16,6 prosenttia ja roseeviineissä 13,9 prosenttia.

Myynti laski alkuvuonna väkevissä viineissä 9,7 prosenttia, muissa miedoissa viineissä 17,9 prosenttia ja punaviineissä 4 prosenttia.

Litroissa mitaten eniten myytiin valkoviinejä (11,6 miljoonaa litraa) ja punaviinejä (11,17 miljoonaa litraa).

Asiakkaiden keskiostoksen summa nousi 3,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Alkon verkkokaupassa tehtiin vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 112 000 tilausta. Verkkokaupan tilausmäärä kasvoi 63 prosenttia vuoden 2020 vastaavaan aikaan verrattuna.

– Matkustajatuonti on yhä ollut matalalla tasolla, toteaa tiedotteessa toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuodesta, jonka myötä alkoholiveroa tuloutettiin valtiolle vuoden 2020 vastaavaa aikaa enemmän. Valtion kirstuun päätyi nyt 319, 1 miljoonaa euroa.

Kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan liikevoitto oli 28,8 miljoonaa euroa. Vuosi sitten se oli 25,5 miljoonaa euroa.

Alkon kuluvan vuoden myynnin ja liikevoiton ennakoidaan jäävän vuoden 2020 tasosta.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut