Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Korkeakouluopiskelijoiden syksy alkaa lähiopiskelulla – "Positiivinen piirre on rokotustilanne..."

Nuoret: Rokotustilanne on Tampereen korkeakouluyhteisön toiminnassa suurin ero viime lukukauteen.

Tampereen korkeakouluyhteisön lukuvuosi 2021-22 käynnistyy lähiopetuksena mahdollisuuksien mukaan kasvomaskisuosituksia ja riittäviä turvavälejä noudattaen.

Lähiopetusta järjestetään erityisesti 1. ja 2. vuoden opiskelijoille. Heidän opintojensa aloitukseen kiinnitetään erityistä huomiota.

Tampereen yliopiston vararehtori Marja Sutela sanookin, että syyslukukausi 2021 käynnistyy suunnitelmallisella ja hallitulla paluulla kampuksille.

– Myös viime vuonna elo-syyskuussa oltiin toiveikkaita, että lukukausi pystytään viemään läpi osittain kampusläsnäololla. Toisin lopulta kävi ja jouduimme palaamaan vahvemmin etämoodiin.

– Keskeisin ero ja positiivinen piirre tässä syksyssä on rokotustilanne ja sen mahdollistama joustavampi, mutta silti terveysturvallinen toimintamalli. Siinä voimme käyttää kampuksia laajemmin oppimis- ja opiskeluympäristönä ja rytmittää lähi- ja etäopetusta opintojaksoilla monipuolisemmin, hän toteaa.

Opinnot alkavat orientoivalla jaksolla, joka Tampereen ammattikorkeakoulun vararehtori Päivi Karttusen mukaan viedään läpi lähitoteutuksena.

Keskeisin ero ja positiivinen piirre tässä syksyssä on rokotustilanne.

Kansainvälisille opiskelijoille, jotka eivät pääse maahan, on järjestetty orientoivia etätoteutuksena.

Samoin opiskelijoille, jotka eivät ole päässeet kampukselle, on huolehdittu orientoivien päivien keskeisten asioiden jakamisesta Teamsin välityksellä tai hybriditoteutuksena mahdollisuuksien mukaan.

– Kaikilla ryhmillä on Teamsit, joihin viedään kaikki materiaalit. Ryhmissä voidaan keskustella, esittää kysymyksiä ja tutustua toisiinsa.

Marja Sutela sanoo, että orientaatioviikon tilaisuuksia voidaan järjestää sekä alle 100 hengen tervetulotilaisuuksina että pienempien osallistujamäärien tutkinto-ohjelmaryhmien tapaamisena. Tuutor-ryhmät jakautuvat vielä pienempiin mittakaavoihin.

– Kohtaaminen kampuksilla opintojen alussa on tärkeä vaihe ja luo innostavan startin omalle opiskelupolulle, hän muistuttaa.

Yli 100 henkilön opetustilanteet järjestetään Tampereen korkeakouluissa etänä. Tenteistä annetaan erilliset ohjeet korkeakouluittain. Etäopetusta voi tarjota muulloinkin, jos se sopii opetustilanteeseen.

Esimerkiksi ammattikorkeakoulussa voi opiskella vaikkapa restonomiksi tai kätilöksi, joiden opinnot vaativat fyysistä läsnäoloa ja käsillä tekemistä enemmän kuin tietojenkäsittelyn tai yrittämisen ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma.

Vararehtori Päivi Karttunen kertookin, että opetusta on järjestetty osaamisyksiköittäin pienryhmissä kulloistenkin suositusten mukaan, mutta samalla opiskelijoiden osaamistarpeisiin perustuen.

Lähi- ja etäopetuksen tarkoituksenmukaisuutta on arvioitu osaamisyksiköittäin oppimisen näkökulmasta.

– Olemme hakeneet joustavia ratkaisuja, jotka palvelevat sekä etänä että läsnä opiskelevia. TAMK:ssa opettavilla on sellaista pedagogista pätevyyttä, joka on mahdollistanut uusien monimuotoisten opiskelutapojen löytämisen, hän sanoo.

Karttunen toteaa, että opiskelijoita pyritään tukemaan monin keinoin. Esimerkiksi vertaistuellinen parvi-yhteisö on hyvinvointisivusto, jonne on koottu auttamisen palvelut ja opiskelijan tukiverkostot samaan osoitteeseen.

Sutela kertoo, että opiskelijajärjestöt SYL ja Samok ovat korostaneet opiskelijatapahtumien järjestämistä terveysturvallisesti ja viranomaismääräyksiä noudattaen.

Myös opiskelijoiden on tärkeää ottaa rokotukset, jotta laajempi paluu lähiopetukseen mahdollistuu.