Tesoman pysäkki avautui varhain maanantaiaamuna: Junilla oli heti käyttäjiä – "Lyhentää ja nopeuttaa matkaa merkittävästi"

Liikenne: – En usko, että tästä tehdään satoja matkoja päivittäin, joukkoliikennejohtaja pohtii uuden seisakkeen suosiota.

Rautatieharrastaja Antti Häkkinen toivoo seuraavaa junaseisaketta Amuriin. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Junaradan varressa Tesomalla oli varhain maanantaiaamuna meininki kuin Juhani Ahon Rautatie-kirjassa. Median lisäksi paikallista väkeä oli tullut ikuistamaan kameroin hetki päivästä, jolloin VR:n matkustajajunat pysähtyivät ensimmäisen kerran Tesoman uunituoreelle seisakkeelle.

Senni Tuohisto astui kello 8.17 Tesomalta lähteneeseen Porin junaan. Uusi junapysäkki helpottaa huomattavasti Tesoman seisakkeen naapurissa asuvan ja Nokialla työskentelevän Tuohiston työmatkailua.

– Kuljin sinne ennen bussilla, mutta junayhteys lyhentää ja nopeuttaa matkaa merkittävästi, Tuohisto sanoo.

Tesomalla pysähtyvät jatkossa sekä Porin suunnan kaukojunat että Nokian, Tampereen ja Toijalan välillä liikennöivät M-lähijunat. Yhteensä seisakkeella pysähtyy arkisin jopa 18 kaukojunaa ja 14 lähijunaa.

Montakohan matkustajaa Tesoman seisakkeelta hyppää noihin juniin päivittäin, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita?

– En usko, että tästä tehdään satoja matkoja päivittäin. Mielenkiintoinen kysymys on se, kuinka usein Tesomalta astutaan kaukojuniin, Periviita pohtii.

Hän pitää junaa nopeaa yhteytenä esimerkiksi niille tesomalaisille, jotka työskentelevät Tampereen päärautatieaseman läheisyydessä, mutta Periviita muistuttaa Tesomalta olevan myös hyvät bussipalvelut keskustaan.

Tesoman seisakkeen rakennuttaminen oli Suomen rataverkostosta vastaavan Väyläviraston ja Tampereen kaupungin yhteishanke. Seisakkeen rakentaminen aloitettiin loppuvuonna 2020 ja hanke valmistui suunnitellussa kustannusarviossa sekä aikataulussa heinä-elokuun vaihteessa 2021.

– Seisakkeen rakentamiseen kuuluivat reunalaituri, kulkuyhteydet laiturille hissi- ja porrasyhteyksineen, liityntäpysäköintialue, meluntorjunta sekä seisakkeen edellyttämät varusteet, laitteet, kunnallistekniikan muutokset, valaistus sekä muut järjestelmät. Hankkeeseen liittyi myös uusi seisakkeen alittava Vanamon alikäytävä, joka toteutettiin jo kesällä 2020, projektipäällikkö Terhi Haapaniemi Väylävirastosta kertoo tiedotteessa.

Koko hankkeen kustannusarvio oli 4,2 miljoonaa. Se sisälsi alikäytävän kustannukset.

Antti Häkkinen oli ystäviensä kanssa maanantaina aamulla vastaanottamassa junia Tesoman seisakkeella. He suuntasivat kello 8.45 lähteneellä junalla päärautatieasemalle.

– Nostaisin tämän seisakkeen tekemisestä hattua Tampereelle, jos minulla sellainen olisi. Tämä ei vaikuta elämääni, mutta voin käydä joskus ajamassa huvikseni, Häkkinen toteaa.

Hän kutsuu itseään rautatieharrastajaksi, jota kiinnosta rautatieverkosto ja siihen liittyvät seikat.

Häkkisen mielestä Tesoman seisakkeen rakentaminen on hieno asia ja vastaavia saisi avata enemmänkin.

– Amurissa on seisake valmiina. Siellä ei tarvitse kuin avata portti niin on junalaituri valmiina, Antti Häkkinen muistutti.

Junan matka-aika Tesoman ja Tampereen välillä on nopeimmillaan vain kahdeksan minuuttia ja Tesoman ja Nokian välillä kuusi minuuttia.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut