VR näkee Tampereen Ratikassa tien uuden ajan alkuun – "Suurin osa matkoista tehdään kaupunkiliikenteessä ja aiomme olla siinä kilpailussa mukana"

Liikenne: Yhtiön liiketoimintajohtaja Topi Simola uskoo, että myös Turussa tullaan tekemään suuria ratkaisuja tulevien vuosien aikana.

VR:n liiketoimintajohtaja Topi Simola kertoo olevansa innoissaan tamperelaisen ratikka-ajan alkamisesta. Yhtiöllä on suunnitelmia suomalaiseen kaupunkiliikenteeseen. Pekka Ruissalo
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

VR on viime vuosien joukkoliikennekeskustelussa ollut usein sellainen osapuoli, johon on suhtauduttu puheissa vähän naureskellenkin. Kirjainyhdistelmästä on väännetty muunnelma venaa rauhassa, joka viittaa talvikauden myöhästelyihin raideliikenteessä siksi, että talviaika on yllättänyt.

Tampereen raatihuoneella yhtiön liiketoimintajohtaja Topi Simolalla on hymy huulessa. Tamperelainen ratikka-aika alkoi virallisesti kuluneella viikolla ja se tietää VR:llekin samalla aivan uudenlaista aluevaltausta.

– Tämä on yhtiön ensimmäinen avaus kaupunkiliikennetoimintaan. Tämä on sellainen sektori, joka tulee lähivuosina kasvamaan ja me aiomme olla siinä kilpailussa tiukasti läsnä. Suurin osa matkoista tehdään kaupunkiliikenteessä, ja määrä tulee varmasti entisestään kasvamaan, Simola sanoo.

Liikennöinnin avaus tarkoitti samalla noin 130 työntekijää. Heistä 75 on VR:n palkkalistoilla liikenteenohjaajina ja raitiovaununkuljettajina. VR myös vastaa heidän koulutuksestaan.

– Kyllähän tässä historiallisesta hetkestä puhutaan. Haluamme olla ratkaisemassa ilmastonmuutosta kestävän joukkoliikenteen avulla, ja ratikalla on siinä tärkeä rooli. Kaiken kaikkiaan yhtiön työntekijöitä on täällä jo 400. Määrä tulee kasvamaan entisestään, kun VR Groupiin kuuluva Pohjolan Liikenne aloittaa ensi vuonna Ratikan liityntäliikenteen täyssähköbusseilla, Simola kertoo.

Liiketoimintajohtaja muistelee, miten aikoinaan Ratikan operointiosa kilpailutettiin ja miten tosissaan VR:llä tuo kilpailutus otettiin.

– Olimme hyvin tosissaan tavoitteen kanssa. Tästä oli tarkoitus saada pilottihanke, ja siinä tavoitteessa ilokseni onnistuimme.

Sittemmin kaikki suunniteltu ja kaavailtu on mennyt hyvin. Simola on katsellut ratikkaliikenteen virallista avausviikkoa Tampereella erittäin hyvin mieliin.

– Referenssiksi sopii hyvin se, että olin aikoinani avaamassa kehärataa pääkaupunkiseudulla. Jos vertaa siihen hankkeeseen, niin täällä on kaikki mennyt hyvin. Paljon on auttanut, että väki on saanut harjoitella kuukausien ajan. Oma haasteensa varmasti tulee silloin, kun korona on ohi ja mennään täydellä kuormalla, mutta tähän asti olemme olleet erittäin tyytyväisiä ja suhtaudun liikenteen alkuun rauhallisin mielin.

Liiketoimintajohtajan puheessa kuuluu vahvasti varsinaissuomalainen nuotti. Turkulaislähtöinen Simola muistaa hyvin, että kaupungissa raitioliikenne toimi aikansa - kunnes katosi kuin Jopo Aurajokeen. 82 vuoden kokemus päättyi vuoteen 1972 ja myös raiteet lähtivät kaupunkikuvasta pikku hiljaa.

– Turku on varmasti niitä suomalaisia kaupunkeja, joissa keskustelua ja päätöksiä joukkoliikenteestä tullaan tekemään tulevina vuosina. En tiedä, onko se heidän vaihtoehtonsa sitten jatkossa raitiotie vai superbussi, todennäköisempää voi olla se jälkimmäinen, Simola pohtii.

Visioita kaupungissa on uudella vuosituhannellakin tehty. Vuonna 2012 valmistuneessa Turun kaupunkimallin rakennemallissa vuodelle 2035 ehdotetaan, että raitiotien rakentaminen toteutetaan kolmessa vaiheessa.

Simola sanoo, että edustamansa yhtiö seuraa turkulaisten päätöksiä ja ratkaisuja tarkkaan.

– Päädytään sitten raitiotiehen tai superbussiin, niin me olemme siinä tarkkana seuraamassa että miten käy, ja molempiin vaihtoehtoihin varmasti suunnitelma löytyy tarjolle.

Talvella ei enää tarvitse venata

Ratikan ensimmäisen virallisen viikon perusteella on vaikuttanut siltä, että aikatauluissa on pysytty vallan mainiosti. Se on mukavaa tietoa myös VR:lle, jonka haasteet junaliikenteessä ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana poikineet jos jonkinlaisia vitsejä ja sanontoja.

– Yhtiönä olemme menneet kymmenessä vuodessa paljon eteenpäin. Silloin oli eittämättä surullisia lumitalvia. Olemme nykyaikaistaneet ja trimmanneet toimintaamme, ja alamme hiljalleen olla eurooppalaisessakin vertailussa keskeisiä rataoperaattoreita mitä luotettavuuteen tulee.

Yhtiötä on auttanut myös se, että raideverkostoon on kiinnitetty huomiota ja erilaisiin ratahankkeisiin on satsattu.

– Tietysti myös suomalainen rataverkkokin tarjoaa liikennöintiin paljon haastetta. On hyvä, että sitäkin on laitettu ja tullaan laittamaan kuntoon, Simola pohtii.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut