Miten sujui Nyssen ensimmäinen päivä linjastouudistuksen jälkeen? – "Eteen tuli myös tilanteita, joissa vuorot kulkivat etuajassa, se on asiakkaille vielä harmillisempaa"

Liikenne: Nyssen linjastouudistuksen avauspäivä antoi osviittaa seikoista, jotka kaipaavat tarkempaa tutkimista.

Bussien ja ratikoiden yhteiselo käynnistyi rauhallisesti. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Nyssen linja-autot ja Tampereen ratikka ovat opetelleet yhteiseloa kaupungin kaduilla jo muutaman kuukauden, mutta tämän viikon maanantaina ratikkaliikennöinti alkoi virallisesti ja samalla astui voimaan Nyssen linjastouudistus.

Tampereen seudun joukkoliikenteen uuden elämän päivä 1 sujui päällisin puolin hyvin mallikkaasti.

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Nysseltä kertoo, että bussit eivät olleet aamupäivällä kiinni reaaliaikaseurannassa, joten niiltä tunneilta Nysse ei saa dataa aikataulujen pitävyydestä, mutta loppupäivän tieto on koostettavissa.

– Jos aikataulujen epätäsmällisyyksiä löytyy, teemme muutoksia niin, että saamme suurimmat poikkeamat kuntoon. Asiakaspalautettakin tulee varmasti paljon, Häyrynen sanoo.

Joillakin linjoilla oli jo maanantaina havaittavissa aikataulupoikkeamia. Nysse selvittää, johtuivatko ne suunnittelun erheistä vai muusta liikenteestä.

– Eteen tuli myös tilanteita, joissa vuorot kulkivat etuajassa. Se on asiakkaille vielä harmillisempaa kuin bussin tuleminen myöhässä, Häyrynen kertoo ja nostaa esiin linjat 41 sekä 34.

Tarkkaan seurattava yksittäinen paikka on Vuolteenkadun ja Hatanpään valtatien risteysalue, jossa aikataulupoikkeamia tuli jo silloin, kun paikalla oli kiertoliittymä. Nyt risteyksessä on liikennevalo-ohjaus.

– Osalle vuoroista tuli aiemminkin sen risteyksen takia monen minuutin viive, mutta osa pääsi kulkemaan aikataulun mukaan. Meidän pitää kerätä lisää aineistoa, jotta voimme päätellä, mikä risteyksen tilanne tarkalleen on.

Joillakin Nyssen bussipysäkeillä on vielä vanhaan linjastoon perustuvia aikataulutietoja ja kylttejä, jotka eivät enää pidä paikkaansa. Suunnittelupäällikkö Häyrysen mukaan Nysse kerää nyt virhetietoja pysäkeiltä lähinnä kuljettajien kautta ja lähettää sitten korjauslistan urakoitsijalle.

– Jos pysäkin uudet aikataulutiedot ja kyltti ovat jääneet vaihtamatta, ei niitä kuitenkaan kannata jälkikäteen käydä yksi kerrallaan muuttamassa. Pysäkkejä Tampereella on yli 1500, hän toteaa.

Nysse saa kerättyä loppuviikon aikana paljon lisää tietoa linjaston toimivuudesta, sillä tiistaina aherruksensa aloittaneet toisen asteen opiskelijat liikkuvat sankoin joukkoliikenteessä. Myös työssäkäyvien lomakausi on pian ohi.

– Työpaikkaliikenteen kasvun määrä on kysymysmerkki. Miten paljon ihmiset ovat etätöissä palattuaan lomalta. Se vaikuttaa tietysti myös henkilöautoliikenteeseen, Juha-Pekka Häyrynen muistuttaa.

Linjastouudistus

Uusi Nysse-linjasto on rakennettu kustannustehokkaaksi alueelliset tarpeet huomioiden.

Päällekkäiset suorat yhteydet kuntakeskuksiin on poistettu ja korvattu osin vaihdollisilla linjoilla. Bussilinjasto palvelee aluekeskusten ja asuinalueiden välistä liikkumista.

Osa linjoista jatkaa edelleen keskustaan, osalle on tarjolla vaihtoyhteydet Ratikkaan tai toiselle bussilinjalle ruuhkaisimpina matkustusaikoina.

Aikataulut suunniteltiin niin, että vaihtoaika liikennevälineiden välillä on mahdollisimman lyhyt.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut