Rakennus ja käyttöönotto lähes neljä vuotta, alihankintoja yli 10 000 eurolla... tätä kaikkea löytyy Ratikan takaa

Ratikkahankkeen taustalta löytyy valtavasti tehtyä työtä. Tästä jutusta pystyy hahmottamaan, mitä kaikkea. Pasi Tiitola
Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tampereella maanantaina kahdella linjalla aloittava Ratikka on ollut projekti, joka ei totisesti ole syntynyt ilman panostusta ja tehtyä työtä.

Tampereen Raitiotie Oy kertoo tiedotteessaan, että lähes neljä vuotta kestänyt rakennus- ja käyttöönottovaihe "on tuonut tekijöilleen valtavan määrän oppia".

– Taitava suunnittelu ja testaaminen ovat olennaisessa osassa täysin uuden raitiotiejärjestelmän käyttöönotossa. Laajan rakennusurakan lisäksi myös Tampereen Ratikan koeajot ovat olleet Ratikantekijöille merkittävä ponnistus, kun niin uudet vaunut, rata kuin kuljettajatkin ovat olleet ensikertaa samanaikaisesti testissä, tiedotteessa kerrotaan.

Raitiotieallianssin suunnittelijat ja rakentajat ovat tehneet osalla 1 yli 2,2 miljoonaa työtuntia. Tämä tarkoittaa yli 1400 henkilötyövuotta. Alihankintoja Raitiotieallianssi on tehnyt yli 10 000 euron edestä yli 300 eri yritykseltä. Alihankinnoista euromääräisesti yli puolet on kohdistunut Pirkanmaalle.

Liikennöinnin alkaessa Ratikantekijöitä tulee olemaan on noin 130. Heistä 75 tulee työskentelemään liikenteenohjaajina ja raitiovaununkuljettajina Tampereen Ratikan liikennöinnistä vastaavalla VR:llä, joka vastaa rekrytointien lisäksi heidän koulutuksestaan.

– Tämä on meille VR:llä historiallinen hetki, kun aloitamme raitiotieoperaattorina. Haluamme olla ratkaisemassa ilmastonmuutosta kestävän joukkoliikenteen avulla ja on hienoa saada Ratikka operoimiemme vastuullisten kulkumuotojen joukkoon. Ratikan myötä työntekijöidemme määrä Tampereella on lisääntynyt 75:llä ja VR:läisiä on täällä jo 400.

– Määrä kasvaa entisestään, kun VR Groupiin kuuluva Pohjolan Liikenne aloittaa 2022 Ratikan liityntäliikenteen täyssähköbusseilla. Kaikkiaan tämä on ollut allianssin tekijöiden kanssa hieno yhteinen matka, jonka aikana olemme yhdessä rakentaneet uuden liikenteen täysin alusta, kertoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut