Tampereen ratikoiden yövuoroihin tulee järjestyksenvalvojia

Kun lähes kaikki linja-auton matkustajat tulevat bussiin sisään etuovesta kuljettajan silmien vierestä, astuvat asiakkaat ratikkaan keski- ja takaovista. Pekka Ruissalo

Teemu Nurmi

Sairaskohtaus, kaatuminen ja pään lyöminen, häiriökäyttäytyminen, ilkivalta. Joukkoliikennevälineessä voi tapahtua mitä vain. Miten Tampereen ratikan kuljettaja pystyy reagoimaan normaalista poikkeaviin tilanteisiin matkustamossa, kun hänellä ei ole vaunuun samanlaista näkö- ja kuuloyhteyttä kuin bussissa on?

Ratikan koko vaunu on katettu sisältä kameroilla, jotka eivät jätä vaunuun yhtään ”kuollutta kulmaa”. Kuljettaja katselee ohjaamossa lukuisilta näytöiltä kameroiden antia. Hän näkee ja osaa tarkkailla muun muassa sitä, tuleeko pysäkiltä sisään erityishuomiota tarvitsevia ihmisiä: esimerkiksi rollaattorilla tai pyörätuolilla matkustavia tai vahvassa humalassa olevia ihmisiä.

Jos joku saa vaunussa sairaskohtauksen tai muuten loukkaa itsensä, voi kanssamatkustajakin käydä ilmoittamassa asiasta kuljettajalle ohjaamon lasin läpi tai painaa vaunussa olevaa turvapuhelinpainiketta, josta saa puheyhteyden ohjaamoon.

– Kuljettaja arvioi tilanteen ja tekee sen vaatimat hälytykset. Hän ottaa tarvittaessa yhteyden hätäkeskukseen ja ilmoittaa myös Raitiotien ohjauskeskukseen (ROK), joka tarvitsee aina tilannetiedon.

– Olemme sopineet Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelun kanssa valmiiksi toimintamallin tällaisten tilanteiden varalta. ROK ottaa yhteyden ensihoidon kenttäjohtoon ja sopii kohtaamispaikan ambulanssille ja ratikalle, jossa hoitoa tarvitseva henkilö on, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä selvittää ja muistuttaa, että myös Tampereen ratikan henkilökunta on koulutettu ensiaputaitoiseksi.

Häiritsevästi käyttäytyvän matkustajan kohdalla on käytössä hyvin samankaltainen toimintamalli. Kuljettaja arvioi, tarvitaanko tilanteen rauhoittumiseen viranomaisapua vai ei.

Tampereen ratikan vaunuissa kulkee liikennöinnin käynnistyessä järjestyksenvalvontaa mukana viikonloppuöisin ainakin näin ensi alkuun.

Laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä, kertoo, että kuljettajalla on oikeus poistaa häiritsevä matkustaja kyydistä. Näissä tilanteissa käytetään aina tapauskohtaista harkintaa.

– Kuljettajalla on myös mahdollisuus saada vaunuun järjestyksenvalvonta-apua erikseen tilaamalla. Tampereen ratikan vaunuissa kulkee liikennöinnin käynnistyessä järjestyksenvalvontaa mukana viikonloppuöisin ainakin näin ensi alkuun, Vesa Rauhala kertoo.

Helsingissä kulkevat ratikat, metrot ja lähiliikenteen junat, joihin kaikkiin matkustajat nousevat sisään ilman, että kohtaavat kuljettajan. Niistä nousee harvoin suurempaan julkisuuteen vakavia häiriköintitilanteita.

– Minulla on eniten kokemusta VR:n kaukojunapuolelta. Siellä ovat väkivaltatilanteet hyvin harvassa muutenkin junissa on hyvin turvallista matkustaa, Rauhala toteaa.

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut