Linjasto 2021 on tuhti paketti: näin Nysse uudisti linjastonsa – "Jos linjan aikataulu ei jossain päin Tamperetta pidä paikkaansa, on se luultavasti keskustassa juuri Satakunnankadulla ja Rautatienkadulla"

Liikenne: Ratikan tulo Tampereelle muokkasi alueen bussiverkostoa. Pitkään kestäneen muutosprosessin onnistuminen mitataan pian käytännössä.

Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrysen vieressä on avoinna Remix-ohjelma, joka on tarkoitettu joukkoliikenteen suunnitteluohjelmaksi. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Tampereen seudun joukkoliikenne Nyssen suuri linjastouudistus näkyi käytännössä jo 7. kesäkuuta alkaen, kun osa uusista bussilinjoista aloitti liikennöinnin. Uusi linjasto palvelee täydellä teholla 9. elokuuta alkaen, jolloin uudistamisen syy, Nysse-perheeseen kuuluva Tampereen Ratikka, aloittaa liikennöinnin.

Linjastouudistuksen suunnittelu käynnistyi vuoden 2018 alussa. Sitä kesti koko sen vuoden ja ensimmäisen neljänneksen seuraavasta vuodesta.

Vuoden 2019 huhtikuussa Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta vahvisti suunnitelman. Silloin oli jo tiedossa, että Ratikka-liikenne alkaa kesällä 2021.

– Oli järkevä päätös aloittaa suunnittelu niin hyvissä ajoin, Nyssen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen sanoo nyt.

Hän nostaa esiin parikin syytä. Nysse-alueen kunnat saattoivat rauhassa varautua muutokseen talousarvion kannalta ja bussivuorojen liikennöitsijöiden kanssa oli aikaa neuvotella uudet sopimukset ja yrityksillä oli mahdollisuus valmistautua uudistukseen, joka vaikuttaa monin tavoin niiden työhön.

Uudistuksen lähtökohtina olivat Tampereen keskustan saavutettavuus, päällekkäisten linjojen minimointi ja toimivat vaihtoyhteydet.

– Koska Ratikan linjat oli lukittu, oli selvä, että samoja linjoja ei ajeta busseilla. Se näkyy esimerkiksi Sammonkadulla, jossa bussit eivät kulje 9. elokuuta alkaen. Toisaalta Sammon valtatien suunnasta on tullut paljon bussimatkustajia eikä heitä suinkaan haluttu rangaista, joten avasimme heille kokonaan uuden yhteyden Kalevantielle, Ratinaan ja keskustaan, Häyrynen kertoo.

Bussilinjaston uudistaminen Tampereen seudun kokoisella alueella kuulostaa kauhistuttavan isolta vyyhdiltä. Mielikuva jättimäisestä seutukartasta täynnä piirrettyjä viivoja, nuolia, nuppineuloja ja liimalappuja Nyssen palaverihuoneen seinällä on vanhentunut

Linjastouudistukseen osallistuneiden henkilöiden tärkeä työkalu oli Remix-ohjelma, joka on tarkoitettu joukkoliikenteen suunnitteluohjelmaksi. Sen ohessa oli kommentointimahdollisuus nettisivujen katselijoille. Asiakkaiden huomioita eri seikoista tulikin runsaasti.

– Järjestimme myös kahdeksan asukastilaisuutta eri puolilla Tamperetta ja yhden Ylöjärvellä. Ensimmäiset asukastilaisuudet pidettiin siinä vaiheessa, kun meillä oli yksi versio valmiina ja siihen oli tehty hieman muokkauksia. Kun asukastilaisuudesta tai kommentointijärjestelmästä tuli esiin hyviä huomioita niin otimme asian pöydälle ja pohdimme, mitä sille voisi tehdä. Jos teimme muutoksen suunnitelmaan niin viestitimme siitä asiakkaille keskustelujärjestelmän kautta.

Remix-ohjelmassa saa helposti näkyviin sinne syötetyt tiedot reittien varsien nykyisistä asukas- ja työpaikkamääristä. Jo nyt on tiedossa, että ne muuttuvat tietyillä alueilla lähivuosina.

– Vastasimme kaupungissa käynnissä olevien rakennushankkeiden aiheuttamiin joukkoliikennetarpeisiin sikäli, kun tarpeet ovat tässä hetkessä. Täydennysrakennettavat alueet ovat helppoja joukkoliikenteen kannalta, kuten vaikka Tesoma: siellä on kadut ja perusrakenne ollut vuosikymmeniä valmiina. Kun uusia taloja tulee, lisäämme vuoroja tutuille reiteille.

– Taas esimerkiksi lähivuosina kasvavaan Ojalaan emme reagoineet, koska vuonna 2021 siellä ei ole vielä mitään, Juha-Pekka Häyrynen perustelee.

Suunnittelupäällikkö arvioi, että eniten kansalaispuhetta saattavat synnyttää keskustan uudet reitit kaduilla, joilla bussiliikenne lisääntyy merkittävästi ja pysäkit ovat rakenteeltaan vaatimattomia tulevaan käyttöön.

Sellaisia osuuksia on ainakin Satakunnankadulla, Rautatienkadulla, Ratinan kauppakeskuksen ja linja-autoaseman välissä sekä jonkun verran Hämeenpuistossa.

– Jos linjan aikataulu ei jossain päin Tamperetta pidä paikkaansa, on se luultavasti keskustassa juuri Satakunnankadulla ja Rautatienkadulla. Meillä ei ole niiltä kaduilta pitkäaikaista dataa, jota verrata uuteen bussiliikennemäärään, Häyrynen sanoo.

Bussit ovat yhdistettynä gps-seurantaan, joten Nyssen toimisto saa kerättyä tietoa toteutuneista ajoajoista ja siten se on saanut rakennettua uudistuksen vuoroaikataulut.

Pientä jännitystä aikataulujen laatimiseen ovat aiheuttaneet korona, joka vaikutti matkustajamääriin, sekä vaikeasti arvioitava muun liikenteen määrä etenkin keskusta-alueilla.

Jos linja-autojen vuorojen aikataulutuksissa ilmenee uudistuksen jälkeen selkeitä virheitä, voi Nyssen väki reagoida tilanteeseen nopealla muutoksella.

Linjojen numerointi ei ole sattumanvaraista

Nyssen linja-autoissa on uusi linjastonumerointi, joka ei tehty silmät kiinni hatusta numerolappuja nostamalla.

Numerointi perustuu linjojen palvelutasoon. Tiheimmin liikennöivät linjat saavat linjatunnukset 1–10. Hieman harvemmalla vuorovälillä liikennöidään tunnuksilla 11–29. Linjat 30–39 ovat täydentäviä tai poikittaisia yhteyksiä.

Kangasalle on varattu linjatunnukset 40–49, Lempäälään ja Vesilahdelle 50–59, Valkeakoskelle 60–69, Nokialle 70–79, Ylöjärvelle 80–89 ja Teisko–Aitolahti-alueelle sekä Orivedelle 90–99.

Tapahtumiin tai erityisillä kausilla ajaville busseille annetaan kolminumeroiset tunnukset.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut