”Toivon, että se toimii... aika näyttää” – Ratikkavaltuuston näkyvin ja kuuluvin kriitikko odottaa ratikalta lisänäyttöjä ennen kuin mieli muuttuu

Kriitikko: Ratikkavaltuuston puheliain kriitikko odottaa vielä ratikalta lisänäyttöjä ennen kuin mieli muuttuu.

Ratikkahankintaa näkyvästi ja kuuluvasti vastustanut kaupunginvaltuutettu Lassi Kaleva ei vielä tältä istumalta suostu ratikan puolestapuhujaksi. Petteri Mäkinen
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

”Jos lasten vanhemmilla on yritys Hämeenkadun varrella ja se menee ratikkatöiden takia konkurssiin ja sen takia lapset eivät saa joululahjoja, eivätkä pääse perheen kanssa kesälomamatkalle, niin tuskin lapsetkaan silloin haluavat ratikkaa.”

Kaupunginvaltuutettu Lassi Kalevan (ps.) vasta-argumentti väitteeseen, että lapsetkin haluaisivat Tampereelle ratikan, oli eräs syksyn 2016 ratikkavaltuuston mieleenpainuneimpia.

Kaleva oli ratikan rakentamisen aloittamista käsitelleissä kahdessa kaupunginvaltuuston kokouksessa ylivoimaisesti aktiivisimpia ratikkakriitikoita. Puheenvuorojen ottamista toppuutteli silloinen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sanna Marinkin (sd.).

Kalevaa viiden vuoden takaiset muistot jo huvittavat. Sen sijaan mieli ei ole muuttunut.

– Totta kai toivon, että ratikkaliikenne sujuu asiallisesti ja siitä tulee toimiva osa joukkoliikennettä, mutta huolenaiheita on yhä paljon, aloittaa Kaleva.

Tällä hetkellä Kaleva on eniten huolissaan siitä, miten muu liikenne toimii ratikkatöiden yhteydessä muutetuilla kaduilla. Hänen mukaansa yksityisautoille tarkoitetun tilan vähentäminen monilla vilkkailla kaduilla on riski liikenteen sujumiselle ja jopa liikenneturvallisuudelle.

Jos auto jää valoihin, se tukkii liikenteen ja jos takana on ambulanssi, se vaarantaa potilasturvallisuuden.

– Esimerkiksi Sammonkadulla oli kaksi kaistaa suuntaansa ja nyt on vain yksi. Jos auto jää valoihin, se tukkii liikenteen ja jos takana on ambulanssi, se vaarantaa potilasturvallisuuden. Kun autot tällä hetkellä jonottavat valoissa Sampolan risteyksessä, ovat myös ympäristöhyödyt melko kyseenalaisia, konkretisoi Kaleva.

Kalevan mukaan katuremontit olisi pitänyt tehdä niin, että ratikka ja autot voivat käyttää samoja väyliä.

– Autot halutaan pois liikenteestä yksi kerrallaan. Tämä on osa Tampereen jatkumoa, jossa yksityisautoilu pyritään estämään kokonaan, tulkitsee perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja.

Toinen kysymysmerkki on Kalevan mukaan se, miten uusi bussilinjasto ratikan liityntälinjoineen otetaan vastaan, kun monilla bussimatkustajilla suora yhteys töihin tai harrastuksiin katkeaa.

– Monet ovat ottaneet minuunkin yhteyttä, että heillä ratikka-aika lisää vaihtoja ja pidentää matka-aikaa selvästi.

Kehuttua matkustusmukavuutta Kaleva ei lähde arvioimaan, sillä hän ei ole vielä ratikalla matkustanut.

Tämän hetkisillä tiedoilla Kalevan äänestyspäätös ratikan rakentamisesta olisi sama kuin viisi vuotta sitten. Valtuutetun mukaan ratikalta ja uudelta joukkoliikennejärjestelmältä vaaditaan vielä näyttöjä ennen kuin mieli muuttuu ja kritiikki taittuu.

– Toivon, että se toimii. Aika näyttää ja ennen kuin uskon, haluan saada viedä lisää kokemuksia.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut