Näin ratikka jarruttaa ja näin nopeasti se pysähtyy – "Odotin pakkasen ja kerääntyvän lumen takia vaikeuksia..."

Tekniikka: Miksi ratikka on vakaa ja hiljainen? Miksi toisen ohjaamon lasi jäätyi talvella? Tamperelainen kysyi kalustopäälliköltä.

Ali Huttunen on Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö. Emmiina Lindfors

Teemu Nurmi

Tampereen Ratikka on Euroopan modernein raitiovaunu, mutta raitiotiejärjestelmän vastustajat väittävät ratikan olevan 1800-luvun liikenneväline, jossa on saman vuosisadan tekniikkaa.

– On totta, että raiteilla on liikuttu Suomessa 1800-luvulta lähtien, mutta nykypäivän raitiovaunujen tekniikka ei ole sieltä. Raitiovaunun rakentamista voi verrata lentokoneen rakentamiseen, niissä on samankaltaisia vaatimuksia. Materiaalit ja ratkaisut ovat kevytrakenteisia ja turvallisuus on kaiken keskiössä.

– Ratikkavaunu suunnitellaan käytettäväksi vähintään 40 vuotta. Siksi rakentamisessa joudutaan käyttämään erityisen kestäviä materiaaleja ja aikaa kestävää tekniikkaa, Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen toteaa.

Avoimeen koeliikenteeseen osallistuneet ovat kehuneet ratikan vakautta ja hiljaisuutta kaikissa vauhdeissa.

Ali Huttunen kertoo sen syntyvän uudesta rataverkosta ja uusista vaunuista.

– Jos matkustamiseen tulee epämukavuuksia tai syntyy ylimääräisiä ääniä, johtuvat ne pyörien tai raiteiden huonosta kunnosta. Pyörien ja raiteiden hyvää kuntoa ylläpidetään jatkuvilla tarkastuksilla ja tarvittaessa pyörien sorvaamisella ja kiskojen hionnalla, jotta niiden muoto säilyy uuden veroisena.

Raitiovaunun rakentamista voi verrata lentokoneen rakentamiseen, niissä on samankaltaisia vaatimuksia.

Huttusen toivomus kunnon talvesta toteutui, kun ratikan iskukykyä testattiin marraskuun puolivälistä lähtien koe- ja opetusajoissa paukkuvan pakkasen ja lumimyrskyjen keskellä.

– Odotin pakkasen ja kerääntyvän lumen takia vaikeuksia, mutta ratikka selvisi talvesta hyvin. Oikeastaan ainoa suurempi ongelma liittyi tuulilasilämmitykseen. Kun ratikka saapuu päätepysäkille ja lähtee uudelleen reitilleen, vaihtuu takaohjaamo varsinaiseksi ohjaamoksi. Takaohjaamon lämmitys ei ollut ajon aikana päällä ja sen tuulilasi jäätyi sen verran, että matkaan ei heti päässyt, kalustopäällikkö kertoo sittemmin hoidetusta huolesta.

Monia ihmisiä on kiinnostanut tietää, miten nopeasti Tampereen Ratikan saa pysäytettyä eri nopeuksilla.

Ratikan pääjarrutustapa on moottorijarrutus. Jokaisella akselilla on itsenäinen ajomoottori. Ne toimivat jarrutustilanteessa generaattoreina ja jarruttavat vaunua aika pehmeästi.

Nopeamman jarrutuksen takaavat jokaisella akselilla olevat sähköhydrauliset levyjarrut.

– Hätäjarrutus tapahtuu sähkömagneettisella kiskojarrulla, joka on noin metrin mittainen sähkömagneetti teleissä akseleiden välissä. Magneetti vedetään jarrutettaessa kiskoon kiinni ja kitkan avulla vaunu pysähtyy, Huttunen selittää.

Kun ajonopeus on 70 km/h, ratikan jarrutusmatka on normaalijarrutuksella 170 metriä ja pikajarrulla 125 metriä. Kun nopeutta on 20 km/h, pysähtyy ratikka normaalijarrutuksella 20 metrin päähän ja pikajarrutuksella tyhjänä olleessaan 6-7 metrin päähän, täydellä matkustajakuormalla noin 15 metrin päähän.

– Hätäjarrutuksessa hidastuvuus on suuri ja se voi tuntua epämiellyttävältä matkustajille. Siinä on suuria vaikeuksia pysyä pystyssä, jos ei pidä kunnolla kiinni jostain, Huttunen sanoo.

Ratikan tekniset tiedot

Raitiovaunut suunnittelee ja valmistaa Škoda Transtech Oy Kajaanin Otanmäen vaunutehtaallaan. Tampereelle on tilattu 20 raitiovaunua.

ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunut ovat 37,3 metriä pitkiä, kolmiosaisia ja kahteen suuntaan ajettavia.

Ratikan liikennöinnin keskinopeus on 19–22 km/h. Suurin liikennöintinopeus on 70 km/h esimerkiksi Hervannan valtaväylän rinnalla omalla kaistalla ajettaessa.

Ratikan kokonaiskapasiteetti on 4 hlöä/neliö. Suurin kapasiteetti on 264 matkustajaa. Istumapaikkoja vaunu tarjoaa 104 kappaletta.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut