Helsingin Mr. Raitiovaunusta tuli Tampereen Mr. Ratikka – "Ei, en ole lähdössä Turkuun"

Henkilö: Tampereen Raitiotien toimitusjohtaja Pekka Sirviö on nyt monellakin tapaa ratikan tuoma tamperelainen.

Pekka Sirviö on kiertänyt ratikan puhemiehenä. Marraskuussa 2020 Tamperen Raatihuoneella kerrottiin liikenteen siirtymisestä VR:lle. Riina Haapala/Tamperelaisen arkisto
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Manse vei Mr. Raitiovaunun, otsikoi Kauppalehti kesällä 2017 nimitysuutisen, jossa kerrottiin HKL:n raitioliikenteen johtajana vuosina 2007–2015 toimineen Pekka Sirviön siirtyminen uuden Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtajaksi.

Liikanimi kertoi tuolloin Sirviön poikkeuksellisesta työurasta raideliikenteessä ja asemasta pääkaupunkiseudun ratikkakysymysten ykkösvastaajana.

Tamperelaiselle hän perusteli monien yllättävänä pitämää siirtoa sillä, että Helsinkiin raitiotie tuli vuonna 1891, mutta Tampereella saa rakentaa uuden jo olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen.

– En ole päivääkään katunut. Tämä on ollut ainutlaatuinen ja mahtava hanke. Tampere on muutenkin saanut miehestä otteen ja olemme muuttaneet vaimon kanssa kokonaan Amuriin, kertoo Sirviö nyt.

Ratikkakysymyksiin Sirviö on joutunut vastaamaan Tampereellakin. Vaikka kritiikki on takavuosista laantunut, niin puheenaiheita ja keskustelunavauksia ei ole tarvinnut miettiä.

– Olen pyrkinyt olemaan käytettävissä ja lähtenyt aina esittelemään hanketta, kun on ollut tarvis. Keskusteluun olen joutunut ja saanut antautua moneen kertaan. Kun työtä tehdään ja valmista tulee, niin kritiikkikin vaimenee.

En ole päivääkään katunut.

Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, joka vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta, kun liikenne alkaa.

Kun ratikan linjat 1 ja 3 aloittavat liikenteensä 9. elokuuta, muuttuu myös ratikkayhtiön toimitusjohtajan työ. Tosin edelleen Santalahdesta eteenpäin varmistumatta oleva ratikan osa 2 takaa, että valmis

– Osa yhtiön voimavaroista menee nyt alkavan liikenteen tukemiseen ja kehittämiseen, mutta rakentamista riittää. Myös seuturatikan eteenpäin vieminen tulee meidän tehtäväksi.

Sirviö vakuuttaa, että kokonaisvaltainen tehtävä on vaatinut mukana oloa niin kutsutusti suurella sydämellä. Helsingin Mr. Raitiovaunua voi jo hyvällä syyllä kutsua Tampereelle sopivammin Mr. Ratikaksi.

Vaikka Sirviön toi Tampereelle haaste ratikan rakentamisesta uuteen kaupunkiin, ei Tampereella kannata seurata huolissaan mahdollisten uusien kaupunkiraideliikennehankkeiden etenemistä.

– Ei, en ole lähdössä Turkuun, naurahtaa Sirviö.

Pekka Sirviö

55-vuotias konetekniikan diplomi-insinööri

vuoden 2017 lokakuun alusta alkaen Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja

aiemmin muun muassa HKL-Raitioliikenteen johtaja ja bussiyhtiö Transdev Finlandin toimitusjohtaja, työskennellyt myös ratikoita ja junia valmistavilla Transtechillä, Fiat Ferroviaralla ja Alstomilla

asuu Amurissa vaimonsa kanssa, kaksi aikuista poikaa

Keskustelu

Vastaus kolmeen väitteeseen

Tamperelainen esitti loppuvuodesta 2017 tuoreelle toimitusjohtajalle Pekka Sirviölle kolme ratikan vasta-argumenttia, joihin hän työssään Tampereen ratikan puhemiehenä joutuu todennäköisimmin vastaamaan. Nyt Sirviö pääsi kertomaan vastaukset samoihin väitteisiin neljän vuoden Tampereen-kokemusten pohjalta.

1. Raitiotie on menneisyyden keksintö ja tulevaisuus on sähkö- ja biobussien: ”Raitiotiellä on tärkeä paikkansa joukkoliikenteessä ja se kehittyy liikennemuotona edelleen. Ratikka on hyvä suurten massojen liikuttamiseen päälinjoilla. Kun katsoo Tampereen sijaintia kannaksella, on helppo havaita, miten hyvin se tänne sopii.”

2. Raitiotie on busseihin verrattuna joustamaton, mikä vaikeuttaa kaupungin kehittämistä: ”Raitiotie toimii päin vaston kaupunkikehityksen edistäjänä. Ratikka mahdollistaa kaupungin kehittämisen reitin varrella aivan uudella tavalla. Ratikka tuo kehitykselle turvaa ja ennakoitavuutta myös asunnonostajien ja rahoittajien näkökulmasta.”

3. Tampereen ratikasta tulee uusi Länsimetro, kun aikataulu pettää ja kustannukset karkaavat käsistä: ”Ei tullut. Kaikki osapuolet ovat tehneet paljon sen eteen, että aikataulussa ja budjetissa on pysytty. Allianssi on toiminut hyvin.”

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut