Henkilö: Tampereen Raitiotien toimitusjohtaja Pekka Sirviö on nyt monellakin tapaa ratikan tuoma tamperelainen.
Manse vei Mr. Raitiovaunun, otsikoi Kauppalehti kesällä 2017 nimitysuutisen, jossa kerrottiin HKL:n raitioliikenteen johtajana vuosina 2007–2015 toimineen Pekka Sirviön siirtyminen uuden Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtajaksi.
Liikanimi kertoi tuolloin Sirviön poikkeuksellisesta työurasta raideliikenteessä ja asemasta pääkaupunkiseudun ratikkakysymysten ykkösvastaajana.
Tamperelaiselle hän perusteli monien yllättävänä pitämää siirtoa sillä, että Helsinkiin raitiotie tuli vuonna 1891, mutta Tampereella saa rakentaa uuden jo olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen.
– En ole päivääkään katunut. Tämä on ollut ainutlaatuinen ja mahtava hanke. Tampere on muutenkin saanut miehestä otteen ja olemme muuttaneet vaimon kanssa kokonaan Amuriin, kertoo Sirviö nyt.
Ratikkakysymyksiin Sirviö on joutunut vastaamaan Tampereellakin. Vaikka kritiikki on takavuosista laantunut, niin puheenaiheita ja keskustelunavauksia ei ole tarvinnut miettiä.
– Olen pyrkinyt olemaan käytettävissä ja lähtenyt aina esittelemään hanketta, kun on ollut tarvis. Keskusteluun olen joutunut ja saanut antautua moneen kertaan. Kun työtä tehdään ja valmista tulee, niin kritiikkikin vaimenee.
En ole päivääkään katunut.
Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, joka vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta ja rahoituksen järjestämisestä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta, kun liikenne alkaa.
Kun ratikan linjat 1 ja 3 aloittavat liikenteensä 9. elokuuta, muuttuu myös ratikkayhtiön toimitusjohtajan työ. Tosin edelleen Santalahdesta eteenpäin varmistumatta oleva ratikan osa 2 takaa, että valmis
– Osa yhtiön voimavaroista menee nyt alkavan liikenteen tukemiseen ja kehittämiseen, mutta rakentamista riittää. Myös seuturatikan eteenpäin vieminen tulee meidän tehtäväksi.
Sirviö vakuuttaa, että kokonaisvaltainen tehtävä on vaatinut mukana oloa niin kutsutusti suurella sydämellä. Helsingin Mr. Raitiovaunua voi jo hyvällä syyllä kutsua Tampereelle sopivammin Mr. Ratikaksi.
Vaikka Sirviön toi Tampereelle haaste ratikan rakentamisesta uuteen kaupunkiin, ei Tampereella kannata seurata huolissaan mahdollisten uusien kaupunkiraideliikennehankkeiden etenemistä.
– Ei, en ole lähdössä Turkuun, naurahtaa Sirviö.