Tampere ja Turku aloittivat ratikkasuunnittelun samaan aikaan, mutta Turussa ei ole siitä vielä edes päätöstä – Miksi Turku tipahti ratikan kyydistä?

Raitiovaunu Turun Eerikinkadulla, Kauppatorin laidalla vuonna 1972. C.J.Gardberg, Turun museokeskus

Teemu Nurmi

Tamperelaisessa 5.5.2012 julkaistu juttu kertoi, että Tampere ja Turku ovat aloittamassa yhteistyön kaupunkiraitiotien suunnittelussa.

Kaupungit ilmoittivat silloin tavoittelevansa yhteistyöllä kustannussäästöjä ja parempaa laatua suunnitteluun.

– Siitä lähdetään, että ensimmäisiä kiskoja voitaisiin kiinnittää katuihin jo vuosien 2015 ja 2020 välillä, Turun silloinen kaupunginjohtaja Aleksi Randell sanoi Tamperelaisessa.

Yhdeksän vuotta myöhemmin tilanne on jokaisen tiedossa. Tampereen ratikan liikennöinti käynnistyy vajaan kahden viikon kuluttua, Turussa ei ole vielä edes päätöstä siitä, tuleeko raitsikka (turkulaisten lempinimi raitiotielle) kaupunkiin vai ei.

Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen sanoo merkittävän syyn liittyvän kahden kaupungin eroon löytää kaupunkiraitiotiejärjestelmän luontainen aloitusreitti.

– Tampereella sellaista (Hervanta-keskusta) ei tarvinnut kyseenalaistaa, Hintsanen toteaa.

Olemme nyt tilanteessa, jossa Tampere oli muutama vuosi sitten.

Turussakin on periaatteessa kaikessa kaupungin suunnittelussa ollut alusta asti niin sanottu Tiedepuisto-linja, joka kulkee keskustasta Varissuon asuinalueelle, mutta se yksin on liian lyhyt aloitusreitiksi.

– Meidän on pitänyt miettiä sen linjan toisen pään osuuksia ja siinä on ollut todella paljon vaihtoehtoja, Hintsanen kertoo ja mainitsee paikallisista alueista muun muassa Runosmäen, Raision sekä sataman, joka näyttää tällä hetkellä olevan vahvin vaihtoehto toiseksi määränpääksi.

– Olemme halunneet mahdollisimman paljon tietoa päätöksen tueksi. Jokainen päätetty suunta aloitusvaihtoehtona on vaatinut vähintään vuoden lisäselvityksen, hän lisää.

Hanke kuitenkin edistyy koko ajan. Turun kaupunginvaltuusto päätti hieman yli vuosi sitten, että raitiotien suunnittelua jatketaan laatimalla toteutussuunnitelma välille Varissuo-Tiedepuisto-Kauppatori sekä yleissuunnitelma välille Kauppatori-Matkakeskus-Linnakaupunki-satama.

– Olemme nyt tilanteessa, jossa Tampere oli muutama vuosi sitten. Tampere on edennyt hetkestä, jolloin se teki päätöksen kaupunkiraitiotien hankkimisesta, jämäkästi eteenpäin, kaupunkisuunnittelujohtaja Hintsanen kehuu.

Hintsanen tietää, että poliittinen keskustelu raitiotien toteuttamisesta jatkuu Turun uudessakin valtuustossa. Hän toteaa, että ei näe mitään syytä sille, miksi Turku poikkeaisi Tampereen kanssa identtisestä etenemismallista, joka sillä on käynnissä.

Timo Hintsanen muuten muutti Tampereelta Turkuun 37 vuotta sitten. Hän on kouluiässä ollut Turkuun suuntautuneen luokkaretken yhteydessä raitsikan kyydissä ja Tampereen nykyaikaisen ratikan mies aikoo testata tänä kesänä.

Juttu julkaistiin 28. heinäkuuta ilmestyneessä Kaupunkilehti Tamperelaisen RatikkaTamperelainen-erikoislehdessä, joka julkaistiin Tampereella 9. elokuuta alkavan ratikkaliikenteen takia.

Turun raitiotieliikenne

Turussa oli toiminnassa ensin hevosraitiotie vuosina 1890–1892 ja sähköraitiotie vuosina 1908–1972.

Raitiotieverkko oli laajimmillaan 1960-luvulla, jolloin käytössä oli neljä linjaa.

Vuonna 1965 Turun kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti lakkauttaa raitiotieliikenteen linjan numero 1.

Viimeiseksi jäänyt linja 3 ajettiin viimeisen kerran 1. lokakuuta 1972.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut